Harian Metro

Teka-teki terjawab esok Bonnie terlepas peluang raih emas berganda

- Azlan Muhammad Zain azlanmz@mediaprima.com.my Saiful Affendy Sapran saifulaffe­ndy@hmetro.com.my

 Penentuan masa depan Walsh bersama MHC

Lumpur: Atlet powerlifti­ng, Bonnie Bunyau Gustin terlepas peluang meraih emas berganda apabila kecundang dengan perbezaan satu kilogram pada Kejohanan Powerlifti­ng Piala Dunia edisi ke-10 di Dubai, malam kelmarin.

Dia terpaksa akur sekadar meraih perak dengan angkatan 190kg untuk menduduki tempat kedua kategori senior, hanya dibezakan 1kg

Teka-teki berhubung masa depan Terry Walsh selaku Pengarah Teknikal Konfederas­i Hoki Malaysia (MHC) akan terjawab esok menerusi satu sidang media.

Presiden MHC, Datuk Seri dengan lawan dari Algeria, Hocine Bettir yang melakukan 191kg.

Bagaimanap­un angkatan 190kg mencukupi buat atlet berusia 20 tahun itu mempertaha­nkan emas dalam kategori remaja selepas turut menjuarain­ya tahun lalu.

“Ia permulaan yang bagus bagi saya tahun ini kerana hanya perbezaan satu kilogram dengan juara kategori senior. Malah membaiki pencapaian tahun lalu apabila menduduki tempat ketiga,” jelas atlet kelahiran Sarawak itu. Subahan Kamal berkata, pada sidang media itu beliau akan menjelaska­n segala-galanya termasuk nasib Walsh yang sebelum ini dilaporkan akan meninggalk­an badan induk itu.

Namun Subahan seolah-olah memberi bayangan pakar dari Australia itu akan kekal di Malaysia tetapi dengan tugasan berbeza.

“Ada sidang media Selasa

Bonnie yang beraksi dalam kategori 65kg memulakan angkatan dengan 170kg disusuli 180kg dan yang terakhir 190kg.

“Ia petanda baik dan motivasi buat saya menghadapi Kejohanan Dunia di Kazakhstan, Julai ini. Malah saya meletakkan sasaran peribadi untuk meraih emas Sukan Paralimpik Tokyo 2020,” katanya.

Bonnie membuktika­n kemampuann­ya di pentas antarabang­sa apabila meraih perak Sukan Para Asia Jakarta 2018. ini untuk semua persoalan mengenai MHC, liga dan juga isu Walsh.

“Tugasan Walsh yang baru untuk membantu dalam (aspek) pembanguna­n,” katanya ringkas ketika dihubungi semalam.

Media sebelum ini melaporkan khabar angin Walsh akan meninggalk­an badan induk itu kerana MHC dan Majlis Sukan Negara (MSN) dikatakan berdepan masalah kewangan untuk membayar gajinya selepas melantik ketua jurulatih skuad hoki lelaki yang baru, Roelant Oltmans.

Walsh dilantik pada 2015 dengan tugasan membantu Malaysia terutama skuad lelaki negara layak beraksi pada temasya Sukan Olimpik Tokyo 2020.

Difahamkan bekas ketua jurulatih skuad negara, Tai Beng Hai bakal menggantik­an tempat Walsh.

Masa depan Walsh mula menjadi perdebatan sejak Oltmans dilantik selaku ketua jurulatih skuad lelaki Oktober tahun lalu menggantik­an Stephen Van Huizen.

 ??  ??
 ??  ?? WALSH
WALSH
 ?? Subahan Kamal ?? Ada sidang media Selasa ini untuk semua persoalan mengenai MHC, liga dan juga isu Walsh”
Subahan Kamal Ada sidang media Selasa ini untuk semua persoalan mengenai MHC, liga dan juga isu Walsh”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia