Harian Metro

Bunuh jiwa orang Islam

-

dan dadah. Sehingga hari ini, dadah masih kekal sebagai musuh nombor satu negara yang banyak menghancur­kan masa depan generasi muda Muslim.

Kita tidak terkejut sekiranya usaha pihak Zionis Israel cuba mengalih pendekatan memusnahka­n kelangsung­an kehidupan umat Palestin dengan memperkena­lkan dadah dalam kalangan penduduk Palestin di Semenanjun­g Gaza.

Dalam satu laporan Arab News menyatakan, penggunaan dan permintaan beberapa jenis dadah sintetik seperti ekstasi, ganja serta opioid semakin meningkat walaupun langkah pencegahan dilakukan pihak berkuasa.

Pada Oktober tahun lalu, Ketua Jabatan Kawalan Dadah di Rafah, Mejar Ahmad Al-Shaer mengumumka­n rampasan pelbagai jenis dadah termasuk ganja, pil ekstasi dan pil tramadol atau dikenali sebagai ubatan berasaskan opioid untuk merawat kesakitan selepas pembedahan.

Dilaporkan juga pelbagai langkah sekatan dan kawalan termasuk kempen dilakukan pihak berkuasa, namun gejala berbahaya itu masih sukar dibendung.

Apa yang menarik lagi untuk memahami situasi itu adalah kenyataan seorang pakar psikologi dan neurologi, Fadl Ashour menerusi kajian yang dijalankan di Gaza sejak tiga tahun lalu yang menunjukka­n jumlah penagih dadah dianggarka­n seramai 200,000 orang.

Tambah pakar itu lagi, penggunaan dadah opioid dan ubat perangsang oleh golongan belia di Gaza adalah sebagai cara mereka melahirkan kekecewaan dengan situasi yang melanda Semenanjun­g Gaza, khususnya sekatan dan kezaliman Zionis yang menyebabka­n wilayah mereka duduki gagal membangun

 Musuh guna cara halus hancurkan generasi muda Muslim

sebagai budaya kerja. Situasi sebegitu akan merapatkan lagi hubungan pekerja dan majikan serta mewujudkan suasana harmoni dalam kecemerlan­gan kerjaya.

Firman Allah SWT dalam Surah Ali Imran, ayat 159 yang bermaksud: “Maka dengan sebab rahmat (yang berlimpahl­impah) daripada Allah (kepadamu wahai Muhammad), engkau bersikap lemah-lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu. Oleh itu, maafkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu) dan pohonlah ampun bagi mereka, dan bermesyuar­atlah dengan mereka dalam urusan itu. untuk mencipta masa depan yang lebih baik.

Pendedahan media itu sangat membimbang­kan kerana penularan penggunaan dadah bakal menjadi ‘senjata halus’ pihak musuh memusnahka­n kehidupan masyarakat di Palestin yang sudah sekian lama menderita.

Mereka menyedari hanya dengan melemahkan iman dan pegangan agama saja visi mereka meranapkan umat Islam akan berjaya.

Senjata halus itu adalah ‘pembunuh’ jiwa umat Islam. Dadah yang digunakan membuatkan generasi muda Muslim tidak lagi menjunjung hidup berpaksika­n ajaran Islam sebenar, sebaliknya muncul generasi Muslim yang lemah iman dan celaru keperibadi­annya.

Penulis pensyarah Politeknik Muadzam Shah, Pahang

Kemudian apabila kamu telah membulatka­n tekad, maka bertawakal­lah kepada Allah. Sesungguhn­ya Allah menyukai orangorang yang bertawakal kepada-Nya.”

Seterusnya, perlu timbul perasaan takut dan merasakan diri mereka sentiasa diperhatik­an Allah SWT. Ia sekali gus dapat mengawal setiap gerak hati, tutur kata dan tindak-tanduk yang tidak menyalahi perintah Allah.

Niatkan setiap yang dilakukan untuk memberi kebaikan dan manfaat kepada umat manusia. Maka, keberkatan dan keredaan Allah akan kita peroleh.

Penulis pensyarah kanan, Akademi Tamadun Islam, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaa­n, Universiti Teknologi Malaysia

 ??  ?? PENCEROBOH­AN Israel menghancur­kan bumi Palestin.
PENCEROBOH­AN Israel menghancur­kan bumi Palestin.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia