Harian Metro

HATI

- Siti Nadirah Hafidzin siti_nadirah@hmetro.com.my

Tutur kata diungkap sentiasa tersusun rapi, raut wajahnya lembut dan sering mengukir senyuman manis menyerlahk­an lagi sifat keibuan yang semula jadi dimiliki.

Pertemuan kali pertama penulis dengan wanita kelahiran Kluang, Johor ini begitu mengujakan. Mana tidaknya, ketika itu dia kelihatan sangat ayu menyarung sepasang busana kurung moden rona merah jambu dan bertudung litup.

Namun, di sebalik kelembutan personalit­i dimiliki, penulis sangat mengagumi wanita ini dan langsung tidak menyangka jiwa sebenarnya adalah pada aktiviti lasak.

Memulakan bicara, ibu kepada lima cahaya mata, Siti Mariam Saidon, 40, mengakui walaupun pada zahirnya kelihatan lemah lembut, hakikatnya dia sangat meminati sukan dan aktiviti lasak terutama menunggang motosikal berkuasa tinggi.

“Itulah jiwa dan diri saya sebenar. Saya mula menunggang motosikal sejak di bangku sekolah menengah, namun ketika itu kenderaan yang ada cuma motosikal biasa.

“Seiring peningkata­n usia, minat saya mula beralih kepada motosikal berkuasa tinggi. Saya sangat teruja setiap kali mendengar deruman enjin motosikal itu dan mula berjinak-jinak secara aktif sejak 2012 atas dorongan dan semangat daripada suami,” katanya.

Siti Mariam yang kini Benar kata orang, apabila menyentuh soal anak, kebanyakan ibu bapa terutama pasangan muda memang peka dengan apa saja perkara yang terjadi terhadap diri si kecil.

Soal pemakanan, emosi anak yang kadangkala baik dan kadangkala meragam sehinggaka­n berapa kali dia membuang air kecil serta besar dalam tempoh sehari menjadi topik paling kerap dibincangk­an di aplikasi WhatsApp setiap pasangan suami isteri.

Walaupun memiliki dua motosikal kesayangan iaitu Harley Davidson Dyna Switchback dan Sporster 48 berkata, dia kemudian tekad mencari aktiviti yang berfaedah di samping melakukan aktiviti konvoi kegemarann­ya itu.

“Isnin hingga Jumaat saya terikat dengan kerja dan selalu menyertai aktiviti konvoi pada hujung minggu. Saya sangat gembira kerana di samping dilihat agak lucu, itu adalah lumrah yang terjadi dalam kehidupan sesebuah keluarga yang mempunyai anak kecil.

Soal tumbesaran anak menjadi elemen paling membimbang­kan apatah lagi sekiranya anak mengalami masalah kekurangan berat badan yang ketara hingga menyebabka­n si kecil itu mudah dijangkiti penyakit akibat bakteria atau virus.

Mengupas mengenai masalah berat badan kanak-kanak, pakar kanak-kanak Dr Nurina Abdullah berkata, masalah kurang berat badan tidak bermaksud kanak-kanak itu kurus atau terlalu kecil.

Menurutnya, ini kerana melakukan aktiviti riadah bersama rakan, kami dapat berbakti dengan melakukan pelbagai program amal.

“Kami tekad menyelitka­n beberapa aktiviti amal khusus dalam membantu golongan memerlukan setiap kali berkonvoi dan syukur, kami dapat melakukann­ya bersama-sama,” ujarnya.

>

sesetengah kanak-kanak secara semula jadinya bertubuh agak besar dan mengekalka­nnya dengan mengamalka­n diet yang seimbang serta melakukan aktiviti fizikal.

“Sesetengah kanakkanak pula secara semula jadinya memang bertubuh kecil namun mereka bukanlah dikategori­kan sebagai kurang berat badan.

“Bagaimanap­un, kekurangan berat badan yang sebenar mungkin petanda kepada masalah pemakanan, kesihatan atau emosi bayi atau kanak-kanak itu sendiri,” katanya.

>

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia