Harian Metro

Sindiket seleweng LPG tumpas

-

Sindiket penyelewen­gan gas petroleum cecair (LPG) bersubsidi yang baru sebulan beroperasi tumpas apabila dua premis di Kapar di sini, diserbu anggota penguatkua­sa Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), kelmarin.

Dalam serbuan bermula jam 5 petang itu, 1,860 tong gas berkapasit­i 14 kilogram (kg) dan dua lori termasuk tangki bernilai RM500,000 dirampas.

Timbalan Pengarah Cawangan Khas KPDNHEP Rosli Ahmad berkata, kejayaan operasi itu hasil risikan pihaknya selama dua minggu terhadap kegiatan sindiket yang menjadikan dua premis tidak bernombor di kawasan berkenaan sebagai stor pemindahan gas.

Katanya, ketika serbuan dilakukan kedua-dua pintu premis yang berjarak tujuh kilometer antara satu sama lain itu ditutup dengan zink dan berkunci dari dalam dengan mangga.

“Hasil pemeriksaa­n, kami menemui 772 tong LPG berkapasit­i 14kg dan 1,088 tong gas kosong 14kg, dua lori termasuk satu tangki gas serta lima peralatan hos paip besi.

“Nilai keseluruha­n dianggarka­n RM500,000 dan semua barang disita dibawa ke Kompleks Ekshibit, Bahagian Penguatkua­sa KPDNHEP Nilai untuk siasatan lanjut,” katanya dalam sidang media di lokasi serbuan, semalam.

 ??  ?? ROSLI (dua dari kanan) melihat tong LPG yang disita di sebuah premis di Kapar, Klang.
ROSLI (dua dari kanan) melihat tong LPG yang disita di sebuah premis di Kapar, Klang.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia