Harian Metro

‘Tak mustahil F1 kembali’ Banyak kerja...

-

Kuala Lumpur: Dua pemandu negara yang hampir selangkah beraksi di Formula Satu (F1) mengakui tidak mustahil untuk perlumbaan berprestij itu kembali dianjurkan di Malaysia.

Bagi Jazeman Jaafar dan Muhammad Nabil Jeffri, meskipun ketika ini tumpuan dan sambutan lebih terarah kepada perlumbaan dua roda seperti MotoGP, namun impian untuk menyaksika­n F1 kembali semula ke Malaysia tidak boleh dipadam begitu saja.

“Tiada yang mustahil kerana apa saja boleh berlaku. Tahun ini saya memasuki usia 27 tahun tapi jika ada rezeki saya sendiri pasti sangat gembira jika dapat beraksi pada perlumbaan itu.

“Tapi saya akui ia bukan fokus utama ketika ini,” katanya.

Beliau mengulas impian Perdana Menteri, Tun Dr mendapatka­n semula hak penganjura­n perlumbaan berprestij Formula Satu (F1) pada masa depan.

Ketua Pegawai Eksekutif Litar Antarabang­sa Sepang (SIC), Datuk Razlan Razali berkata, langkah pertama adalah kajian secara terperinci perlu dilakukan Mahathir Mohamad yang berharap F1 dapat kembali dianjurkan di Malaysia ketika berucap selepas menerima Anugerah Pencapaian Seumur Hidup pada Majlis Anugerah PETRONAS SIC Persatuan Permotoran Malaysia (MAM), Selasa lalu.

Sementara itu, Nabil yang turut terkejut dengan ucapan Perdana Menteri itu berkata, ia adalah satu petanda positif ke atas penganjura­n perlumbaan berprestij itu.

“Adakah perlumbaan ini boleh memberi sumbangan besar kepada ekonomi negara dari pelbagai sudut seperti pelanconga­n dan sebagainya.

“Sebab kita perlu pastikan apabila membawa semula F1 ke Malaysia, ia harus dianjurkan dengan lebih baik berbanding sebelum ini.

“Kita juga perlu membuat kajian adakah peminat sukan untuk menyimpan impian F1 kembali semula dianjurkan di Malaysia.

“Mungkin beliau (Perdana Menteri) hendak memberi sokongan semula kepada perlumbaan F1. Tapi secara peribadi saya tidak mengharapk­an apa-apa.

“Jika F1 kembali semula ke Malaysia, ia adalah satu perkembang­an yang baik,” katanya. permotoran di negara ini benar-benar mahu perlumbaan F1 dianjurkan semula di Malaysia,” katanya.

Jelas Razlan, antara faktor yang paling penting adalah kewangan terutama yuran tahunan yang perlu dibayar kepada pemilik F1, Liberty Media.

Berdasarka­n nilai semasa, yuran tahunan yang perlu dibayar oleh satu-satu negara untuk menganjurk­an F1 adalah sebanyak AS$50 juta (RM203 juta) setahun.

Ketua Pegawai Eksekutif Litar Antarabang­sa Sepang (SIC), Datuk Razlan Razali menerusi laporan Arena Metro semalam berkata, perlumbaan itu belum sesuai lagi untuk kembali dianjurkan di Malaysia selepas hanya baru memasuki tahun kedua ia tidak dilangsung­kan di SIC.

Jazeman pernah beraksi di saingan Formula 3 manakala Nabil di Formula 2, pentas pelumbaan yang menghampir­i impian ke F1.

 Pelbagai proses perlu dilakukan untuk F1 kembali ke Sepang

“Tidak mustahil dalam tempoh beberapa tahun lagi nilai itu akan bertambah,” katanya.

Jelas Razlan, apabila segala-galanya sudah melalui proses kajian, barulah perbincang­an akan dilakukan bersama pengurusan F1.

Katanya, proses rundingan itulah antara langkah yang penting dengan Malaysia perlu meyakinkan pengurusan F1 bahawa perlumbaan berprestij itu boleh dianjurkan semula di Sepang.

“Kita perlu yakin dengan apa yang kita mahukan. Kita juga perlu memantau keadaan litar dan perlu mengikut peraturan yang ditetapkan oleh pengurusan F1.

“Saya difahamkan selepas dua tahun kita tak anjurkan F1, ada beberapa perkara perlu penambahba­ikan,” katanya.

 ?? Razlan Razali ?? Kita perlu yakin dengan apa yang kita mahukan. Kita juga perlu memantau keadaan litar dan perlu mengikut peraturan yang ditetapkan oleh pengurusan F1”
Razlan Razali Kita perlu yakin dengan apa yang kita mahukan. Kita juga perlu memantau keadaan litar dan perlu mengikut peraturan yang ditetapkan oleh pengurusan F1”
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia