Harian Metro

Penyanyi, pengurus lupa diri

-

Ramai penyanyi baharu berjaya bersinar dengan single pertama termasuk seorang penyanyi lelaki yang kini menjadi sebutan. Cik Pang ucap tahniah kepada anak muda itu.

Tak sia-sia dia merantau jauh ke ibu kota untuk membina nama dalam karier seni apabila usaha itu sudah berhasil.

Cik Pang yang baru sekali dengar lagunya di radio terus jatuh hati. Tidak dinafikan, lagu berkenaan sesuai dengan lontaran vokalnya.

Tapi, apa yang menyedihka­n adalah sikapnya sudah mula lupa diri. Sejak awal pembabitan sudah berlagak diva. Perangai itu semakin menjadi-jadi apabila ‘meletup’ dengan single solonya itu.

Namun, Cik Pang tak rasa pelik mendengar cerita daripada seorang teman mengenai pengurusny­a yang juga anggota keluarga turut punya sikap serupa.

Menurut teman Cik Pang, pengurusny­a langsung tidak boleh terima teguran dan pendapat daripada pengurus artis lain walhal mereka lebih dulu tahu asam garam ‘permainan’ dunia hiburan.

Kisah bermula apabila pengurus baharu itu berjumpa pihak penganjur mempertika­ikan bayaran persembaha­n penyanyi itu dianggap tidak setimpal.

Malahan, pengurus itu juga seolah-olah tidak berpuas hati pihak penganjur tidak menyediaka­n penginapan buat bintang baharu di bawah jagaannya.

Sebelum berputih mata, pengurus berpengala­man itu memberi penjelasan yang bernas kepada pengurus baharu terbabit.

Bayaran untuk persembaha­n penyanyi itu sebenarnya sesuai dengan tahapnya yang baharu nak meniti tangga kejayaan dan popular.

Biasalah, nama pun penyanyi baru dan popular dengan satu single, takkan nak letak bayaran RM8,000 dan ke atas.

Bagi Cik Pang, bayaran RM3,000 pun sudah tinggi untuk persembaha­n selama 10 minit dan lokasi di sekitar ibu kota.

Cik Pang yang mendengar cerita itu, terus panas telinga. Bukan apa, tempoh persembaha­n tak lama, kawasan pun dalam Kuala Lumpur, buat apa sampai nak tajaan penginapan bagai.

Lagi pun, artis berkenaan bukan datang dari kampungnya sebaliknya sudah pun menyewa rumah di ibu kota.

Kalau keadaan ini berterusan, Cik Pang dapat rasakan mungkin lebih ramai penganjur akan ‘pangkah’ nama penyanyi baharu itu untuk undangan persembaha­n.

Pesan Cik Pang, bukan mudah nak raih populariti jadi bila dah ada dalam genggaman maka cuba pertahanka­n sebaik mungkin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia