Harian Metro

AJAL MINTA SUSU

- Muhammad Apendy Issahak

Ipohapendy@nstp.com.my

“Sara minta susu dengan saya. Ketika itu saya sedang buai anak bongsu di bahagian dapur dan suruh dia tunggu sekejap.

“Dia terus berlari ke arah neneknya yang berada berhampira­n untuk minta buatkan susu, malangnya ketika berlari dia terpijak pinggan plastik yang ada pisau dan terjatuh atas lantai,” kata Hana Mazlan, 27.

Hana adalah ibu kepada Nur Qaisara Medina Supian, kanak-kanak perempuan berusia dua tahun yang maut akibat tertusuk pisau dalam kejadian di Parit Telok Pial, Kuala Kurau, dekat sini, semalam.

Dalam kejadian jam 9.30 pagi itu, mangsa tertusuk pisau sepanjang kira-kira 15 sentimeter (cm) di bahagian kiri perut yang terbenam hingga paras hulu.

Hana berkata, ketika kejadian anak keempat daripada lima beradik itu baru saja selesai mandi dan tidak sempat memakai lampin pakai buang dan pakaian lagi.

“Sebaik terjatuh, Sara terus menangis sekuat hati dan saya terus berlari mendapatka­nnya. Saya meribanya namun ketika itu saya tidak nampak pisau tertusuk di perut kirinya.

“Bila saya usap badannya, barulah terasa hulu pisau yang warnanya sama dengan warna kulit anak.

“Tiada darah yang keluar daripada tusukan itu, namun ibu mentua saya yang mungkin panik terus mencabut pisau berkenaan dan Sara yang merengek terus senyap,” katanya di Jabatan Forensik Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di sini, semalam.

Hana berkata, dia kemudian meminta bantuan jiran untuk menghantar anaknya ke klinik berhampira­n, namun Sara sudah tidak bergerak ketika itu.

“Pihak klinik terus menghantar anak saya ke Hospital Parit Buntar yang kemudian mengesahka­n Sara sudah tiada lagi,” katanya.

Punca kematian akibat pendarahan berlebihan disebabkan tikaman di abdomen

Sementara itu, suaminya Supian Samsuri, 42, berkata ketika kejadian dia berada di tempat kerja di Pejabat Pertubuhan Peladang

Negeri Bahagian Jentera (PPNJ) Perak Utara di Titi Serong, Parit Buntar.

“Sebaik dimaklumka­n, saya terus ke hospital namun anak saya disahkan sudah meninggal dunia.

“Pisau yang tertusuk anak saya itu adalah pisau melapah daging lembu, namun pagi tadi (semalam) anak saya yang sulung dan kedua mengupas buah mempelam serta meninggalk­annya atas pinggan di lantai,” katanya.

Sufian yang bekerja sebagai pemandu traktor berkata, dia reda pemergian anaknya itu yang sejak kebelakang­an ini cepat merajuk dan meragam jika tidak dapat apa diingininy­a.

Katanya, jenazah anaknya itu akan dibawa pulang ke rumahnya di Parit Telok Pial untuk urusan pengebumia­n.

 Bayi dua tahun terjatuh tertusuk pisau sepanjang 15cm

 ??  ?? SUPIAN membawa keluar jenazah anaknya Nur Qaisara Medina di Jabatan Forensik HRPB, semalam.
SUPIAN membawa keluar jenazah anaknya Nur Qaisara Medina di Jabatan Forensik HRPB, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia