Harian Metro

Rayuan pelarian Uighur

- Yusmizal Dolah Aling yusmizal@hmetro.com.my

 Wanita dedah derita saudara di Xinjiang dikawal sepenuhnya tentera China

“Saya merayu rakyat Malaysia membantu saudara kami di Xinjiang. Kami ibarat tinggal di dalam penjara, semuanya diekori dan diawasi.

“Doakan kami dapat menikmati hidup seperti orang lain. Alangkah baiknya kalau saya dapat menjalani hidup bebas seperti di sini,” kata seorang wanita pelarian Uighur yang enggan dikenali.

Perkara itu didedahkan wanita berkenaan ketika menemui Presiden Majlis Perundinga­n Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) Mohd Azmi Abdul Hamid untuk meminta bantuan membela nasib mereka yang kini dikawal sepenuhnya tentera China.

Dia yang berada di negara ini sejak dua tahun lalu, bertemu Mohd Azmi di ibu negara semalam meluahkan apa yang berlaku kepada keluarga

Kuala Lumpur: Berkelana membawa diri dan tidur beralaskan kotak serta berbumbung­kan langit.

Demikian nasib lebih 100 gelandanga­n tua, bujang dan musafir yang banyak menghuni lorong di Jalan Tuanku Abdul Rahman, di sini demi kelangsung­an hidup.

Kebanyakan mereka enggan menyusahka­n keluarga di kampung dan memilih tinggal di ibu kota, malah tidak mampu membayar sewa bilik serta rumah antara faktor utama menjadi gelandanga­n.

Bagi wanita ini, Suriani Aziera Shahril, 33, yang dianggap seperti kak long kawasan untuk gelandanga­n serta fakir miskin, pengalaman hidupnya yang susah mendorong dia menjadi orang tengah antara badan bukan kerajaan (NGO) dan golongan itu.

“Kebanyakan gelandanga­n di sini terdiri daripada musafir, orang tua dan bujang berusia sekitar 50 tahun ke atas.

“Manakala bagi keluarga yang mempunyai anak ramai menghuni beberapa Projek Perumahan Rakyat (PPR) di Kuala Lumpur dan Selangor antara keutamaan untuk dibantu serta masyarakat Islam di sana dan tidak tahu bagaimana untuk berkongsi kisah yang tidak masuk akal itu.

Katanya, luluh hatinya apabila menerima pesanan daripada keluarga menerusi aplikasi WeChat yang terpaksa memutuskan hubungan kerana bimbang dikenakan tindakan oleh pihak berkuasa.

“Kisah kami di Xinjiang bukanlah kisah terpencil. Usaha pihak berwajib menekan kami, menafikan hak dan membiarkan kami tanpa pembelaan bermula sejak 1949 lagi.

“Tetapi sejak lapan tahun lalu, operasi mereka begitu memeranjat­kan. Bayangkan, pergerakan kami diawasi kamera litar tertutup, dikerah menjadi buruh paksa tanpa gaji, malah ada tentera yang mengekori kami hingga ke bilik tidur.

“Bagi lelaki, langsung tidak dibenarkan menyimpan janggut. Jika didapati ada, akan berdepan tindakan, dipenjara atau ditahan di kem berbanding gelandanga­n,” katanya ketika ditemui dalam Program Menyantuni Gelandanga­n Muslim Care Malaysia Society (Muslim Care) dengan kerjasama agensi swasta, Malaysia Rating Corporatio­n tahanan yang kami tidak tahu berapa banyak di Urumqi dan Kashgar,” katanya ketika ditemui Harian Metro di satu lokasi rahsia di ibu negara.

Wanita itu berkata, ketika ini terdapat 3,000 surau di kawasan Xinjiang yang sedang menunggu masa untuk dimusnahka­n manakala masjid sudah ditukar menjadi muzium oleh pihak pemerintah.

Katanya, pihak berkuasa juga menetapkan syarat di masjid untuk meletakkan gambar pemimpin dan bendera China di mimbar masjid dan jemaah wajib memberikan tanda hormat.

“Masjid di sana yang tinggal semuanya mempunyai bendera yang perlu diletakkan di tempat imam. Jadi, masjid dipenuhi bendera, begitu juga kawasan perniagaan.

“Mereka berusaha untuk menghilang­kan identiti kami sebagai penduduk asal Timur Turkistan. Kawasan sekitar dikepung dan hampir semua tempat mempunyai pos kawalan bagi menyukarka­n Berhad (MARC) di sini, kelmarin.

Dia yang lebih dikenali sebagai Kak Baby berkata, tindakan yang dilakukan sebagai pemudah cara selepas mengenali setiap latar belakang gelandanga­n dan fakir pergerakan kami.

“Saya mengharapk­an bantuan saudara Muslim di sini untuk memberi isyarat kepada masyarakat dunia betapa kami mengalami krisis kemanusiaa­n zaman moden yang sangat teruk,” katanya.

Menurutnya, sebagai umat Islam hanya dengan memberi salam sudah boleh menyebabka­n ditahan di penjara.

Bukan itu saja, menyimpan al-Quran atau apa saja dokumen berkaitan Islam atau keluar daripada rumah tanpa kebenaran akan ditahan di kem tahanan dan nasib mereka tidak diketahui sehingga kini.

Begitulah nasib 25 juta etnik Uighur di Xinjiang yang hidup bagaikan di penjara terbuka dan ditekan hampir semua aspek hanya kerana ingin menegakkan agama Allah.

Sementara itu, Mohd Azmi berkata, pihaknya menubuhkan Badan Bertindak Keadilan Untuk Uighur yang akan menjalanka­n kempen kesedaran kepada umat Islam miskin perlu dibantu sejak lima tahun lalu.

“Saya mahu bantuan seperti barangan keperluan asas, pampers dan susu itu sampai kepada golongan yang betul- betul memerlukan. di sini.

Katanya, ia termasukla­h mendapatka­n sokongan daripada badan bukan kerajaan tempatan dan ahli Parlimen mengenai keperluan membantu umat Islam yang ditindas.

“Kempen ini termasukla­h cadangan menyediaka­n teks khutbah untuk sembahyang Jumaat agar mesej dapat disampaika­n kepada umat Islam seluruh negara,” katanya.

“Saya bukan siapa-siapa di sini, sekadar hamba Allah yang mempunyai pengalaman yang sama dengan mereka, disebabkan itu saya membuat senarai setiap gelandanga­n dan asnaf betul-betul memerlukan bantuan,” kata ibu lapan anak itu.

Katanya, terdapat lebih 100 gelandanga­n dan 400 keluarga miskin yang menyewa bilik dan rumah sekitar kawasan itu.

“Alhamdulil­lah setiap hari ada saja bantuan diberikan NGO untuk mereka, jadi mereka ini tidak akan putus makanan,” katanya.

Sementara itu, seorang asnaf yang mahu dikenali sebagai Umi, 40-an berkata, dia mempunyai lapan anak dan menyewa sekitar lorong itu dengan harga RM600.

“Suami bekerja sebagai buruh kontrak dan wang kami banyak digunakan untuk membayar sewa bilik yang mahal di kawasan ini.

“Kami memang sangat memerlukan bantuan makanan ini demi kelangsung­an hidup terutama anak yang masih kecil,” dakwanya.

Usaha Metro Ahad untuk menemubual gelandanga­n tidak berjaya apabila mereka enggan berikutan tidak mahu keluarga di kampung mengetahui nasib hidup di ibu kota.

Sementara itu, Presiden Muslim Care, Zulkifli Wahijan berkata, pihaknya mengagihka­n 200 pek makanan keperluan asas yang setiap satu bernilai RM150 buat gelandanga­n dan fakir miskin yang memerlukan.

“Program tahunan ini diadakan setiap empat kali setahun bagi memberi bantuan kepada golongan berkenaan.

“Sebanyak RM15,000 peruntukka­n digunakan untuk program hari ini dan kita berharap ia memberi manfaat serta membantu golongan berkenaan,” katanya.

 ?? Zulkifli ?? PROGRAM Menyantuni Gelandanga­n anjuran Muslim Care Malaysia Society di Jalan Tuanku Abdul Rahman. Program tahunan ini diadakan setiap empat kali setahun bagi memberi bantuan kepada golongan berkenaan”
Zulkifli PROGRAM Menyantuni Gelandanga­n anjuran Muslim Care Malaysia Society di Jalan Tuanku Abdul Rahman. Program tahunan ini diadakan setiap empat kali setahun bagi memberi bantuan kepada golongan berkenaan”
 ??  ?? MOHD Azmi menunjukka­n
laporan Badan Bertindak Keadilan Untuk Uighur yang akan diserahkan kepada
Parlimen.
MOHD Azmi menunjukka­n laporan Badan Bertindak Keadilan Untuk Uighur yang akan diserahkan kepada Parlimen.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia