Harian Metro

JADILAH MAHASISWA HEBAT

-

Golongan terbabit dengan masalah 3K merugikan

diri apabila gagal jadi pilihan majikan

pelajar yang lebih gemar bermain dan bersendiri­an dengan telefon bimbit daripada menumpukan perhatian kepada subjek yang diajar dalam kuliah,” katanya.

Prof Zaliman tidak menolak kebanyakan siswa yang sudah bergelar senior antara yang berdepan budaya 3K kerana mereka menganggap diri sudah berada di zon selesa.

“Mereka yang bergelar senior ini sudah tahu dan faham corak pengajian di universiti, disebabkan itulah kebanyakan­nya memilih tidak lagi bergiat aktif.

“Mereka banyak memilih untuk berada di zon selesa saja dengan tidak memfokuska­n kegiatan luar kuliah dan lebih suka berehat-rehat di atas katil serta hanya menumpukan kepada kuliah sematamata,” katanya.

Beliau berkata, mereka tersekat pada masalah 3K sehingga tidak mahu terbabit dalam mana-mana program yang dianjurkan universiti sedangkan ia boleh mendatangk­an kerugian kepada diri sendiri kerana ia secara tidak langsung menjadikan mereka tidak fokus dengan impian iaitu menjadi graduan yang serba boleh dan pilihan majikan.

Katanya, pembabitan mahasiswa dalam program yang dianjurkan oleh universiti adalah penting

 ??  ?? Mereka yang aktif menyertai aktiviti dianjurkan berupaya membentuk jati diri lebih baik berbanding sebelum ini PELAJAR boleh
babitkan diri dengan program yang membentuk
kepemimpin­an.
Mereka yang aktif menyertai aktiviti dianjurkan berupaya membentuk jati diri lebih baik berbanding sebelum ini PELAJAR boleh babitkan diri dengan program yang membentuk kepemimpin­an.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia