Harian Metro

Bersesak dalam surau Juragan terjun laut

- Recqueal Raimi am@hmetro.com.my

 Pusat tahfiz perlu RM800,000 bina asrama baru pelajar perempuan

Semporna: Agensi Penguatkua­saan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) berjaya menahan dua lelaki ketika cuba menyeludup keluar minyak petrol bersubsidi di kawasan perairan Pulau Bum-Bum awal pagi semalam.

Dalam kejadian jam 3 pagi itu, sepasukan anggota bot ronda APMM yang sedang membuat rondaan biasa terserempa­k dengan sebuah bot pam dalam keadaan mencurigak­an di kawasan berkenaan.

Pengarah Zon Maritim Semporna, Komander Maritim Norrimi Hassan berkata, sebaik menyedari kehadiran pihak berkuasa, juragan bot berkenaan terus memecut laju sehingga memaksa anggota penguatkua­sa APMM mengejar selama beberapa minit sebelum berjaya dipintas.

Bagaimanap­un katanya, juragan bot kemudian bertindak terjun ke laut sebelum menghilang­kan diri dan usaha mencari suspek juga gagal.

“Pemeriksaa­n lanjut mendapati dua orang awak-awak berusia lingkungan 30-an tanpa dokumen pengenalan diri yang sah masih berada di dalam bot pam berkenaan.

“Turut ditemui 55 tong mengandung­i 1,375 liter minyak petrol di dalam bot pam berkenaan,” katanya dalam satu kenyataan di sini

Walaupun tinggal di surau, ia tidak menghalang penghuni asrama perempuan di Pusat Tahfiz Tarbiyatun Nisa, Kampung Marabahai menjalani rutin harian seperti biasa.

Tinjauan mendapati selain menjadi tempat tidur, surau yang terletak di belakang lokasi asrama yang terbakar itu sebagai tempat mengaji dan solat, kuliah serta makan.

Harian Metro difahamkan pada masa ini 39 daripada 46 semalam.

Norrimi berkata, siasatan awal pihaknya mendapati semua barang kawalan itu dipercayai cuba diseludup keluar dan dijual di negara jiran Filipina. pelajar tinggal di surau itu manakala yang lain pulang ke kampung masing-masing.

Beberapa pelajar ditemui menyatakan mereka tidak mahu berpindah kerana membantu pihak pengurusan asrama untuk mengangkat barang keperluan yang disumbangk­an orang ramai.

Pelajar, Syakilah Mubin, 17, dari Sepanggar berkata walaupun tidur dalam keadaan sempit dan kurang ruang peribadi, dia dan pelajar lain bersyukur dan reda dengan kejadian yang berlaku.

“Walaupun tidur dalam keadaan sempit, ia sudah

Kota Kinabalu: Pembentuka­n Wilayah Autonomi Bangsamoro di Mindanau (BARMM) meningkatk­an lagi usaha kerajaan negeri dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) terus memantau perkembang­an di wilayah selatan Filipina.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata, walaupun perkembang­an terbaharu di wilayah itu tidak membimbang­kan, langkah tertentu perlu diambil cukup bagi kami asalkan dapat berteduh daripada cuaca panas atau hujan. Kami juga bersyukur dan merakamkan terima kasih kepada orang ramai kerana menyumbang pelbagai barang keperluan,” katanya.

Pada 14 Februari lalu, bangunan dua tingkat asrama Pusat Tahfiz Tarbiyatun Nisa yang dihuni 41 pelajar perempuan berusia tujuh sehingga 26 tahun, musnah 100 peratus dalam kebakaran namun tiada kemalangan jiwa atau cedera.

Sementara itu, Aqilla Nadia Nana, 17, dari Telipok, berkata, mereka menerima banyak sumbangan makanan dan minuman daripada orang ramai.

Terdahulu ustazah yang juga pengurus asrama berkenaan, Aishah Abdul Halim berkata, selain barang keperluan dan makanan, setakat ini pihaknya menerima dana mencecah RM200,000.

Beliau turut menjelaska­n pembinaan semula bangunan dua tingkat asrama berkenaan memerlukan dana RM800,000.

Orang ramai boleh menderma dengan menghubung­i Aishah di talian 013-4148823 atau menyumbang terus ke akaun Pertubuhan Amal Tarbiyatun Nisa, 1005201011­4368 (Bank Islam).

 ??  ?? SYAKILAH menunjukka­n al-Quran yang terselamat dalam kebakaran. PELAJAR asrama wanita kini tinggal di surau sementara waktu selepas asrama mereka musnah dalam kebakaran.
SYAKILAH menunjukka­n al-Quran yang terselamat dalam kebakaran. PELAJAR asrama wanita kini tinggal di surau sementara waktu selepas asrama mereka musnah dalam kebakaran.
 ??  ?? MARITIM Malaysia rampas 55 tong petrol di kawasan perairan Pulau Bum-Bum.
MARITIM Malaysia rampas 55 tong petrol di kawasan perairan Pulau Bum-Bum.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia