Harian Metro

Ebby tolak pelawaan wanita ajak kahwin

-

Kuala Lumpur: “Walaupun dalam keadaan kesihatan kurang baik ketika ini, masih ada wanita sudi mengajak saya berkahwin dengannya. Namun, soal perkahwina­n tetap membabitka­n dua hati dan untuk keadaan sekarang, saya pasrah,” kata pelakon dan pelawak terkenal, Ebby Yus, 55, yang tidak pernah berkahwin.

Masih hidup membujang pada usia melewati separuh abad, Ebby berkata, bukan dia tidak pernah cuba menjalin hubungan cinta sebelum ini.

“Saya pernah mencubanya ketika usia muda dulu. Namun, siapalah kita. Sebagai manusia, saya hanya mampu merancang, kerana selebihnya tetap berbalik pada izin Allah SWT,” katanya.

Ditanya adakah dia Kuala Lumpur: Pengacara popular, Sherry al Hadad kagum dengan semangat bekas pengacara program 999 dan wartawan penyiaran TV3, Mazidul Akmal Sidek yang masih bercerita mengenai kerja walaupun kini hilang upaya untuk bekerja akibat diserang angin ahmar, lima tahun lalu.

Sherry yang melawat Mazidul di rumahnya di Kota Damansara, kelmarin berkata, dia yang berbual hampir tiga jam bersama bekas pengacara popular itu kagum dengan cerita Mazidul mengenai pengalaman­nya selepas terjaga daripada koma selama sebulan.

“Katanya sebaik terjaga daripada koma, dia bertanya mengenai beberapa tugasannya yang belum disiapkan. Saya kagum dalam keadaan sakit pun dia masih tanya mengenai kerja dan mengikuti perkembang­an semasa dunia penyiaran sehingga kini.

“Saya terkejut melihat keadaan dia tetapi paling tersentuh mendengar dedikasiny­a pernah mengalami episod putus tunang atau apa saja yang menyedihka­n dalam perhubunga­n, Ebby berkata, dia tidak pernah melaluinya.

“Dalam urusan jodoh, ia tidak membabitka­n keputusan sebelah pihak saja tetapi secara berpasanga­n. Bukan hanya pasangan, turut diambil kira juga persetujua­n keluarga seperti restu ibu bapa serta pihak berkaitan sebelah lelaki dan perempuan,” katanya.

Mengakui bukan paras rupa menjadi ukuran dia menolak pelawaan wanita yang mengajakny­a berkahwin, Ebby berkata, soal itu hanya diri sendiri yang tahu.

“Masih membujang pada usia begini adalah takdir saya. Tidak berkahwin bukan satu masalah, cuma dalam keadaan sekarang apabila berhadapan masalah kesihatan, ia sedikit sebanyak memberi kesukaran kepada saya,” katanya.

Akhbar Metro Ahad, semalam melaporkan kisah ‘Dilema Bujang Senja’ membabitka­n lelaki berusia 50 tahun ke atas.

Lelaki berusia lebih 50 tahun dan belum berkahwin berisiko tergolong dalam kategori bujang berkekalan iaitu tidak akan berkahwin sepanjang usia.

Senario itu juga menyebabka­n lelaki berkenaan tinggal sebatang kara sehingga ke akhir hayat, sekali gus menimbulka­n cabaran kepada negara untuk memastikan golongan ini tidak terabai.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Kesejahter­aan

Keluarga, Lembaga Penduduk dan Pembanguna­n

Keluarga

Negara

(LPPKN), Md

Noh Saiman berkata, soal selidik membabitka­n kelompok bujang berusia 25 hingga 49 tahun mendapati 86.8 peratus daripada responden sebenarnya ada hasrat untuk berkahwin.

Menurutnya, hasil Kajian Penduduk dan Keluarga Malaysia Ke-5 (KPKM-5) pada 2014 yang diterbitka­n dua tahun kemudian itu mendapati keinginan berkahwin adalah lebih tinggi dalam kalangan lelaki iaitu 90.7 peratus manakala perempuan, 80.3 peratus. terhadap kerja,” katanya.

Sherry yang memuat naik fotonya bersama Mazidul di Instagram, pagi semalam mendapat banyak reaksi daripada peminat dan rakan artis.

“Sebaik saja memuat naik foto itu, ramai terkejut dan tidak sangka ramai pula yang bertanya mengenai keadaannya,” katanya.

Menurut Sherry, pertemuan dengan

Mazidul adalah untuk musim terbaharu program bual bicara

“Kebetulan suami kepada penerbit

ialah bekas penerbit program 999. Dialah mencadangk­an untuk bertemu Mazidul untuk episod mengenai kerjaya pengacara.

“Mazidul adalah seorang pengacara yang memiliki pengalaman dan ketegasan tersendiri ketika mengendali­kan program itu suatu ketika dulu,” katanya.

Sherry berkata, perasaan sayu pasti timbul tatkala melihat orang sihat menjadi sakit. Namun, ketika berbual dengan Mazidul, dia percaya pengacara itu sebenarnya tetap ‘sihat’ seperti insan lain.

 ??  ?? LAPORAN Metro Ahad, semalam.
E B BY
LAPORAN Metro Ahad, semalam. E B BY
 ??  ?? SHERRY bersama Mazidul di rumahnya di Kota Damansara, semalam.
SHERRY bersama Mazidul di rumahnya di Kota Damansara, semalam.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia