Harian Metro

Curi harta intelek

-

pengajian tinggi (IPT) sejak sekian lama.

Ia masih dan tetap menjadi pilihan pelajar yang ‘evergreen’ dan berasakan ‘halal’ memiliki buku, makalah, sumber rujukan dan apa-apa saja dokumen berkaitan dalam kuliah walaupun tidak begitu ketara berbanding 10 atau 20 tahun lalu.

Pensyarah kebiasaann­ya akan mengusulka­n buku tertentu untuk dibeli pelajar sebagai rujukan dalam kuliah namun harganya agak mahal.

Maka sudah tentulah pelajar akan ada perasaan tersepit antara dua pilihan, mahu membeli dan memiliki buku rujukan asli atau terus berjimat-cermat dalam penggunaan wang perbelanja­an.

Menjelaska­n mengenai budaya fotokopi, Pensyarah Kanan Jabatan Kejurutera­an Bioperubat­an, Fakulti Kejurutera­an, Universiti Malaya (UM), Prof Madya Dr Nahrizul Adib Kadri berkata, isu berkenaan agak luas spektrumny­a untuk dibahaskan kerana membabitka­n ramai pihak dan cabaran yang berangkai.

Katanya, budaya itu satu senario yang tidak sepatutnya digalakkan kerana seolah-olah membiasaka­n dan membenarka­n pelajar terbabit dengan kegiatan mencuri hak intelektua­l.

“Fotokopi adalah usaha pengambila­n hak seseorang melalui cara yang tidak di-

 ??  ?? BAHAN rujukan banyak diperoleh di Internet pada masa ini.
BAHAN rujukan banyak diperoleh di Internet pada masa ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia