Harian Metro

Leicester pecat Puel

-

London: Leicester mengumumka­n pemecatan pengurusny­a, Claude Puel

gara-gara kekalahan keenam daripada tujuh aksi kelab Liga

Perdana Inggeris berkenaan.

Kekalahan 1-4 di tangan Crystal Palace kelmarin menyaksika­n juara 2015/2016 itu terperosok di tangga ke-12 liga, lapan mata mengatasi zon penyingkir­an.

Menurut satu kenyataan yang dikeluarka­n kelab: “Kelab Bolasepak Leicester City mengumumka­n bahawa mereka tidak lagi bersama Claude Puel, yang melepaskan jawatannya bersama skuad utama berkuatkua­sa serta merta.”

Tempatnya akan dipegang secara sementara oleh Mike Stowell dan Adam Sadler.

“Kelab ini berterima kasih kepada Claude atas usaha beliau yang membimbing pasukan sepanjang 16 bulan dan kami mengucapka­n selamat maju jaya kepadanya,” kata kelab itu lagi.

Pembantu Puel, Jacky London: Kemenangan 2-0 Newcastle United ke atas Huddersfie­ld Town meredakan seketika tekanan buat skuad kendalian Rafa Benitez tetapi mengheret pihak lawan menghampir­i zon penyingkir­an ke Liga Kejuaraan.

Huddersfie­ld yang menghuni tangga tercorot Liga Perdana Inggeris tampak seperti sudah ditakdirka­n untuk tewas apabila terpaksa beraksi 10 pemain selepas kapten, Tommy Smith dilayangka­n kad merah seawal minit ke-20. Begitupun, Newcastle hanya memperoleh jaringan pada babak kedua menerusi Salomon Rondon dan Ayoze Perez yang menghadiah­kan Huddersfie­ld kekalahan ke-13 daripada 14 perlawanan liga.

Suasana di St James Park juga bagaikan pesta selepas kemenangan menyaksika­n Bonnevay turut dibenarkan untuk meletakkan jawatannya.

Masalah Foxes termasukla­h tewas kepada kelab Liga Dua, Newport pada saingan Piala FA.

Pergelutan yang berlaku di dalam kelab bermula selepas Krismas di mana mereka mengalahka­n Chelsea dan Manchester City - kemenangan terakhir mereka di tempat sendiri.

Kemenangan terakhir di tempat lawan pula ialah pada Tahun Baharu apabila Jamie Vardy menjaringk­an gol ketika menang 1-0 di Everton.

Kelab Midlands berdepan suasana tidak menentu selepas kematian pemiliknya, Vichai Srivaddhan­aprabha serta empat yang lain dalam nahas helikopter di perkaranga­n letak kereta Stadium King Power, Oktober lalu.

Puel, 57, mengambil alih jawatan daripada Craig Shakespear­e pada Oktober 2017 selepas membimbing Southampto­n selama setahun.

Beliau membimbing anak buahnya untuk menamatkan saingan di kedudukan kesembilan musim lalu.

Beliau mendapat sokongan pasukan itu kini sah terselamat daripada zon penyingkir­an dengan pujian diberikan kepada pemain baharu, Miguel Almiron selepas bintang Paraguay itu membuat penampilan penuh pertamanya.

Kekalahan keempat berturut-turut liga buat Huddersfie­ld menyaksika­n mereka kini ketinggala­n tujuh mata di belakang Fulham dan 14 di belakang pasukan tangga ke-17, Cardiff City manakala lembaga pengarah musim panas lalu dan membelanja­kan banyak wang bagi mendapatka­n khidmat

James

Maddison,

Ricardo

Pereira,

Rachid

Ghezzal dan

Caglar

Soyuncu dalam usahanya mengubah taktik Newcastle yang melakar kemenangan ketiga berturut-turut di gelanggang sendiri mendaki tangga ke-14.

Sekalipun tidak menjaringk­an gol, Benitez memuji impak dicetuskan Almiron yang turut menjadi mangsa terjahan keras Smith yang menyaksika­n pemain itu terpaksa meninggalk­an padang.

“Sumbangann­ya berdasarka­n kerja kerasnya adalah cukup baik,” kata Benitez kepada permainan Leicester.

Bagaimanap­un, pendekatan beliau tidak disenangi penyokong terutama dalam posisi Jamie Vardy dan penyerang England itu semakin kerap mempersoal­kan taktik pengendali berkenaan. AFP BBC. “Dia pasti gembira dengan prestasiny­a dan peminat juga sama. Dia akan memberikan kami karektor yang berbeza dan pilihan yang berlainan.

“Kami perlu menang dan mencipta banyak peluang. Kami melakukan 29 percubaan dan ia bukan sesuatu yang buruk, penjaga gol mereka bertahan dengan baik. Tetapi ia tidak lagi bermakna kerana kami meraih kemenangan.” - Reuters

 ??  ?? BENITEZ PEMAIN Burnley, Jeff Hendrick (kanan) diasak pemain Spurs, Christian Eriksen (kiri) dan Danny Rose.
BENITEZ PEMAIN Burnley, Jeff Hendrick (kanan) diasak pemain Spurs, Christian Eriksen (kiri) dan Danny Rose.
 ??  ??
 ??  ?? PEMAIN Newcastle meraikan kemenangan ke atas Huddersfie­ld.
PEMAIN Newcastle meraikan kemenangan ke atas Huddersfie­ld.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia