Harian Metro

Kekok tak main bola Shahidan sokong Menteri Besar jadi Presiden PFA

- Ferzalfie Fauzi ferzalfie@mediaprima.com.my Dziyaul Afnan Abdul Rahman cnews@nstp.com.my

 Bekas pemain PDRM luah rasa kecewa masalah gaji buat ramai pemain bersara awal

Menjadi pemain bola sepak profesiona­l memang idaman sebahagian besar remaja dan apatah lagi selepas melihat idola masing-masing menguasai saingan di seluruh dunia, namun isu masalah gaji yang melanda kancah Liga Malaysia menyebabka­n ada yang mengambil keputusan untuk bersara awal.

Jika dulu bersara awal lebih banyak membabitka­n isu berkaitan kecederaan, namun muncul pula masalah baharu - tunggakan gaji - sekali gus menimbulka­n gerun dalam kalangan pemain muda ketika ini.

Menurut bekas pemain PDRM FA, Hazwan Fakhrullah Zuridi, masalah tunggakan gaji yang melanda pemain liga tempatan menyebabka­n pemain mengambil jalan untuk bersara awal.

“Apabila sebut masalah kewangan ini, ia akan berkait dengan keluarga, kenderaan dan lain-lain. Jika pemain tidak dibayar gaji, semua perkara akan menjadi masalah. Untuk hidup kita memang perlukan Kangar: Ahli Parlimen Arau, Datuk Seri Shahidan Kassim mencadangk­an agar jawatan Presiden Persatuan Bolasepak Perlis (PFA) dipegang Menteri Besar.

Shahidan ketika dihubungi berkata, sekiranya Datuk Seri Azlan Man bersedia memegang jawatan itu, beliau duit,” katanya yang mengambil keputusan untuk bekerja dan bersara sebagai pemain bola sepak.

Ujarnya, pemain yang bersara awal juga bukannya boleh hidup dalam keadaan tenang kerana perlu mencari kerja baru dan berdepan pelbagai cabaran.

“Saya sendiri sudah bekerja dalam dua atau tiga bulan tapi untuk memulakan kehidupan baru ini, saya perlu bersusah-payah. Memang ralat apabila tidak bermain bola sepak.

“Sebelum ini saya sudah terbiasa bermain bola sepak dan sekarang terpaksa berhenti kerana masalah tunggakan gaji. Kecewa memang ada tapi saya harap masih mempunyai peluang untuk bermain di Liga Malaysia,” katanya yang berusia 27 tahun.

Hazwan juga mengakui apa yang menimpa pemain sendiri sanggup menjadi Timbalan Presiden dan membantu Azlan membimbing skuad Singa Utara.

“Saya mencadangk­an Menteri Besar (Azlan) yang jadi Presiden dan saya jadi Timbalan Presiden untuk terajui PFA.

“Kalau nak selamatkan bola sepak Perlis, itu saja jalan lain terutama di Perlis sama seperti dialaminya, malah dia sudah merasa keperitan dalam tempoh bertahun-tahun.

“Saya kecewa sejak dari Kuantan FA lagi, kerana masih ada tunggakan gaji selama dua bulan. Sudah tiga tahun saya menunggu. Masalah tunggakan gaji ini perlu ditangani segera, kalau yang ada. Sebab sejarah Presiden PFA adalah individu yang menjawat jawatan Menteri Besar. Kalau nak babitkan Raja Muda (Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullai­l), itu cadangan wartawan dan bukan cadangan saya.

“Bagi saya, kerajaan negeri adalah jawapannya manakala institusi Beraja ini kita sembang tidak ia akan menjadi lebih teruk.

“Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) dan Kuantan FA sampai sekarang lagi tiada jalan penyelesai­an. Apa yang saya boleh katakan kepada pemain yang menghadapi masalah ini adalah terus tabah, tiada jalan lain, bersabar saja,” katanya. di Parlimen,” katanya.

Cadangan supaya Raja Muda Perlis dilantik sebagai pemimpin PFA itu disuarakan Pensyarah Kanan Fakulti Sains Sukan dan Rekreasi Universiti Teknologi MARA (UiTM), Mohd Sadek Mustaffa selepas mengambil kira kemelut dalaman badan induk itu yang kian meruncing.

Mengulas lanjut, Shahidan berkata, seandainya Raja Muda Perlis ingin memegang jawatan berkenaan, beliau tidak menghalang dan sedia membantu.

“Tuanku (Raja Muda) Presiden, Azlan Timbalan Presiden dan saya membantu dari belakang pun tak apa. Sebab dalam keadaan sekarang tak macam sebelum ini, dulu semuanya murah tetapi itu bukan alasan sebab saya pegang PFA dulu pun macam-macam masalah juga,” katanya.

Beliau berkata, sekiranya cadanganny­a itu dipersetuj­ui, isu tunggakan gaji pemain menjadi keutamaan untuk diselesaik­an terlebih dulu dan seterusnya membentuk pasukan ke Liga Malaysia.

 ??  ?? HAZWAN (lima dari kanan) pada majlis penyerahan replika cek sebagai simbolik penyerahan tunggakan gaji di Wisma Sukan PULAPOL baru-baru ini. AKSI Hazwan (bawah) ketika menyarung jersi The Cops.
HAZWAN (lima dari kanan) pada majlis penyerahan replika cek sebagai simbolik penyerahan tunggakan gaji di Wisma Sukan PULAPOL baru-baru ini. AKSI Hazwan (bawah) ketika menyarung jersi The Cops.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia