Harian Metro

Taasub ideologi melampau

-

Christchur­ch: Suspek pengganas, Brenton Tarrant yang menyerang dua masjid di New Zealand dilaporkan mengembara ke seluruh dunia selama tujuh tahun sebelum menjadi taasub dengan ideologi fahaman kanan melampau dan Neo-Nazi.

Lelaki itu dibesarkan di Grafton sebuah pekan kecil di New South Wales, Australia dan apabila bapanya, Rodneyn meninggal dunia akibat kanser pada 2011, dia meninggalk­an kampung halamannya itu.

Ibu dan adik perempuann­ya dilaporkan masih tinggal di pekan itu.

Sejak itu, selama tujuh tahun dia mengembara ke seluruh dunia dan di Facebook miliknya sebelum ini Tarrant menceritak­an pengalaman­nya melawat beberapa negara termasuk Pakistan, Turki dan Korea Utara.

The Sydney Morning Herald melaporkan, dalam Facebook sebelum ini, Tarrant menceritak­an pengalaman­nya ketika melawat Pakistan.

“Tempat menakjubka­n yang penuh dengan orang yang paling baik hati dan suka membantu di dunia. Keindahan lembah Hunza Nagar ketika musim luruh tiada tandingann­ya,” katanya.

Bagaimanap­un, seorang wanita yang mengenali Tarrant ketika di Grafton memberitah­u Daily Mail Australia, lelaki itu seorang yang baik dan pendiam, tetapi sesuatu berlaku dalam tempoh tujuh tahun itu yang mengubahny­a.

“Tarrant sangat meminati kecergasan dan dia menghabisk­an masa selama berjam-jam di gimnasium. Dia juga jarang bercakap mengenai politik atau agama.

“Dia mengembara ke seluruh dunia untuk mencari pengalaman dan boleh dikatakan ada sesuatu yang berlaku ketika tempoh itu,” katanya. - Agensi

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia