Harian Metro

PAKAI WANGIAN PERGI KERJA

-

seorang wanita memakai minyak wangi ke tempat kerja? Tujuan memakai minyak wangi itu pula hanya untuk memberi keyakinan ketika berurusan di pejabat dan tiada niat untuk menarik perhatian pekerja lelaki.

Kadang-kadang tidak perasan bau badan apabila berpeluh sehingga menimbulka­n rasa kurang selesa orang sekeliling.

Siti, Gombak

umumnya, Rasulullah SAW tidak menghalang wanita memakai wangian, malah disunatkan dengan ciri-ciri wangian tertentu.

Sebagaiman­a sabda Rasulullah yang bermaksud: “Wangiwangi­an lelaki ialah yang jelas baunya dan tersembuny­i warnanya. Sementara wangiwangi­an wanita pula ialah yang cemerlang (jelas) warna dan tersembuny­i baunya.” (Hadis riwayat at- Tarmizi)

Bagi wanita yang memakai wangian untuk keluar rumah sama ada untuk kerja atau berjalan-jalan, maka hendaklah berhatihat­i daripada memakai wangian yang boleh menarik lelaki ajnabi.

Daripada Abu Musa AlAsyari, sabda Rasulullah yang bermaksud: “Manamana perempuan yang mengenakan wangian dan berjalan melewati satu kaum dan didapati bau daripadany­a maka perempuan itu adalah penzina.” (Hadis riwayat Abu Daud & Al-Nasa’ie)

Berdasarka­n panduan itu, maka seorang yang wanita hendaklah berhati-hati ketika memakai wangian untuk keluar rumah.

Walaupun niat memakai wangian itu bukan untuk menarik perhatian lelaki, namun wangian yang kuat baunya tetap akan menarik perhatian lelaki dan mengundang dosa seterusnya menghampir­i zina dan dilarang oleh Rasulullah.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia