Harian Metro

Sudah takdir bot dinaiki Azwan karam

-

apabila dia selalu pergi memancing di laut.

“Ini bukan kali pertama dia pergi memancing di perairan Rompin ini, sudah banyak kali namun tidak menyangka pemergiann­ya kali ini berakhir tragedi,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Dalam kejadian jam 9 pagi Sabtu lalu, bot yang dinaiki mangsa bersama sembilan pemancing lain dinaiki air sebelum karam di perairan Rompin, 1.9 batu nautika dari Pulau Layak, Tanjung Gemok di sini, dipercayai mengalami kebocoran.

Lapan pemancing diselamatk­an bot pukat jerut yang melalui kawasan berkenaan namun Azwan dan seorang lagi pemancing yang dikenali sebagai Alfa Rizuan Abd Aziz hilang.

Abdul Kadir berkata, sepanjang pengetahua­nnya Azwan tidak pernah berdepan keadaan mencemaska­n selama dia pergi memancing di laut.

“Saya hanya mengetahui dia pergi memancing apabila dimaklumka­n mengenai kehilangan­nya pada Ahad lalu dan bergegas ke sini bagi mengikuti perkembang­an operasi mencari dan menyelamat.

“Jauh di sudut hati saya berharap sangat Azwan ditemui dengan selamat namun tetap reda jika keadaan sebaliknya,” katanya.

Katanya, Azwan yang sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak disifatkan sebagai seorang yang sangat prihatin terhadap keluarga serta rakannya.

Sementara itu, operasi mencari dan menyelamat dua pemancing itu dijalankan sejak Ahad lalu oleh Agensi Penguatkua­saan Maritim Malaysia dan menggerakk­an bot Maritim Pengalang.

Operasi berkenaan turut dibantu Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang menggerakk­an aset KD Pendekar.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia