Harian Metro

Dua padang sudah boleh diguna Tiada mustahil

- Saiful Affendy Sapran saifulaffe­ndy@hmetro.com.my Nor Hairulniza­m Wahid hairulniza­m@mediaprima. com.my

Kuala Lumpur: Dua padang di Stadium Hoki Nasional Bukit Jalil kini boleh digunakan semula selepas selesai melalui kerja-kerja menggantik­an permukaan padang bermula pertengaha­n bulan lalu.

Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang melakukan lawatan ke padang itu semalam berkata, pihak kontraktor, Malaysian Resources Corporatio­n Bhd (MRCB) berjaya menyiapkan kerja-kerja pembaikan itu dua minggu lebih awal daripada jadual sepatutnya 31 Mac ini.

Kerja-kerja menggantik­an

KKelly Tan menjulang kejuaraan Natural Classic di Florida, Amerika Syarikat kelmarin turut melonjakka­n rankingnya sebanyak 433 anak tangga untuk menduduki tangga ke-518 dunia. Ranking Golf Wanita Dunia minggu lalu meletakkan Kelly di kedudukan 951 dunia sebelum pemain berusia 25 tahun itu mencatat sejarah dalam kariernya itu.

ejayaan

(gambar)

permukaan padang itu masih di bawah jaminan MRCB sekali gus kerajaan tidak mengeluark­an sebarang kos.

“Terima kasih saya ucapkan kepada MRCB kerana menunaikan janji dan menyerahka­n stadium ini lebih awal kepada PSM (Perbadanan Stadium Malaysia). Saya dimaklumka­n kedua-dua padang sedang dalam proses akhir untuk mendapatka­n kelulusan dari FIH (Persekutua­n Hoki Antarabang­sa).

“Pemasangan kali ini menggunaka­n permukaan

Kejayaan Kelly dalam kejohanan kedua Jelajah Symetra itu membolehka­n pemain dari Johor itu meraih hadiah wang kemenangan AS$18,750 (RM76,000).

Pencapaian luar biasanya itu turut mendapat pujian bekas pemain profesiona­l negara Shaaban Hussin yang berpendapa­t ia satu motivasi besar buat pemain profesiona­l tempatan.

“Ini membuktika­n pemain profesiona­l tempatan kita mampu menjuarai kejohanan di luar negara,” padang polyethyle­ne iaitu yang paling terkini,” katanya. Syed Saddiq berharap pasukan negara terutamany­a skuad lelaki dapat segera menggunaka­n kedua-dua padang untuk membolehka­n mereka menyesuaik­an diri sebelum beraksi di Pusingan Akhir Siri FIH bermula 26 April hingga 4 Mei depan yang menyaksika­n Malaysia menjadi tuan rumah.

“Skuad lelaki kini berada di Ipoh untuk saingan Piala Sultan Azlan Shah. Untuk itu saya harap skuad wanita dapat kata Shaaban ketika dihubungi Arena Metro semalam.

Menurutnya Kelly Tan seorang yang rajin, berdisipli­n dan mempunyai sistem latihan baik, malah sentiasa menganggap dirinya pemain profesiona­l dan jelajah yang sentiasa berusaha memperbaik­i dirinya. “Malah dia juga mempunyai tahap keyakinan tinggi kerana banyak bermain di luar negara dan mempunyai nama besar di Malaysia,” katanya.

“Kemenangan itu

pasti gunakan padang ini secepat mungkin bagi kami mendapatka­n maklum balas,” katanya.

Jelas beliau lagi, kerja-kerja penyelengg­araan akan diselia oleh MRCB sehingga Jun sebelum ia diambil alih oleh PSM.

Arena Metro sebelum ini melaporkan kedua-dua padang itu tidak dapat digunakan untuk saingan Liga Hoki Malaysia selepas mengalami kerosakan pada permukaann­ya sebelum ditutup bermula 11 Februari.

 Selepas julang Natural Classic, Kelly melonjak ke tangga 518 dunia

memberikan­nya semangat untuk lebih konsisten dan menang lebih banyak kejohanan di luar negara.”

Pada masa sama, menurutnya, ia perkhabara­n yang bagus untuk masa depan golf di Malaysia. Apabila pemain di peringkat bawah melihat pencapaian­nya, mereka pasti yakin mampu melakukann­ya. Selagi tiada yang memecahkan dominasi di luar negara, yang lain tidak akan ikut.

“Apa yang saya harapkan ramai lagi akan menang kerana ingin melihat pemain golf kita dapat menyaingi Thailand, Jepun dan Korea. Ia bukan sesuatu yang mustahil.”

 ??  ??
 ?? FOTO: ?? SYED Saddiq (tengah) bersama Pengarah Projek KL Sports City, Datuk S Nalgunalin­gam (dua dari kanan) ketika memeriksa padang hoki Stadium Hoki Nasional.
FOTO: SYED Saddiq (tengah) bersama Pengarah Projek KL Sports City, Datuk S Nalgunalin­gam (dua dari kanan) ketika memeriksa padang hoki Stadium Hoki Nasional.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia