Harian Metro

GEGAR HANOI 2020 Hamilton ‘santai’ tunggu GP Bahrain

- AFP

 Formula Satu kembali jengah pasaran Asia Tenggara

Bos Formula Satu (F1) Jean Todt mengalu-alukan kedatangan Grand Prix Vietnam di Hanoi sebagai peluang terbaik untuk peminat sukan pemotoran di Asia Tenggara.

Penduduk di ibu kota Vietnam itu bakal digegarkan dengan kemeriahan F1 buat pertama kali pada April tahun depan dalam usaha sukan pemotoran itu meluaskan pasaran di Asia Tenggara.

Todt berkata, dia berharap peminat di Vietnam yang menyaksika­n juara dunia lima kali Lewis Hamilton dan Se- London: Lewis Hamilton berkongsi gambar dirinya bersuka ria di London selepas minggu pembukaan perlumbaan Formula Satu (F1) di Australia minggu lalu.

Hamilton menamatkan perlumbaan di tempat kedua di belakang rakan sepasukann­ya di Mercedes, Valtteri Bottas. Waktu rehat dimanfaatk­an untuk berada di rumah selain menjalanka­n persediaan menjelang perlumbaan bastian Vettel bersaing di litar jalan raya di Hanoi akan mencetus minat mereka dalam semua jenis perlumbaan di Vietnam yang terkenal dengan sukan bola sepak.

“Ia sangat bagus untuk pembanguna­n sukan pemotoran di Vietnam dan rantau ini,” kata Todt, presiden badan induk sukan pemotoran dunia (FIA) kepada wartawan pada majlis pecah tanah litar jalan raya di Hanoi.

“Saya amat berharap dalam masa terdekat di sini akan wujud kemudahan untuk perlumbaan go-kart seterusnya di Bahrain hujung bulan ini.

Catatannya di Instagram : “Akhirnya kembali ke Eropah selepas 29 jam mengharung­i perjalanan pulang dari Australia. Saya sangat gembira untuk pulang dan berada dalam keadaan sihat. Saya akan menjalani latihan dan drift.

“Anda mempunyai golongan muda, berbakat dengan minat mendalam dalam sukan pemotoran, sebab itu saya rasa ia amat penting untuk terus mengadakan cabang baharu sukan pemotoran,” katanya.

“Litar jalan raya sepanjang 5.6 kilometer itu membabitka­n jalan sedia ada dan jalan baharu yang akan dibina sekitar My Dinh di Hanoi berhampira­n Stadium Nasional, kira-kira 13 kilometer dari pusat bandar. di gimnasium sekarang. Kemudian menghadiri dua mesyuarat, permainan video untuk satu jam dan tidur.

Lebih menarik perhatian peminat pelumba itu apabila penaja utama bagi sukan permotoran itu, Netflix tampil menyiarkan dokumentar­i belakang tabir ‘Drive to Survive’.

Hanoi menandatan­gani kontrak selama 10 tahun untuk menganjurk­an F1 dengan anggaran perbelanja­an sekitar AS$60 juta (RM244.6 juta) setahun.

Bagaimanap­un, Vietnam menegaskan perbelanja­an itu tidak akan ditanggung kerajaan, sebaliknya ia akan ditanggung sepenuhnya oleh konglomera­t terbesar negara itu, VinGroup. - AFP

Siri 10 episod itu, mengisahka­n kejuaraan perlumbaan Formula Satu tahun lalu dan ia dilancarka­n pada perlumbaan minggu lalu.

Film yang dihasilkan tanpa kerjasama juara dunia Mercedes dan pencabarny­a Ferrari, itu lebih tertumpu kepada persaingan pelumba yang mencipta kejutan seperti pasukan formula satu Haas yang dimiliki Amerika Syarikat dan ketuanya Guenther Steiner. - Agensi

 ??  ?? HAMILTON dinantikan peminat F1 di Vietnam.
HAMILTON dinantikan peminat F1 di Vietnam.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia