Harian Metro

Afghanista­n jadi ‘lauk’ Oman Harimau

- Firdaus Hashim firdaushas­him@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: Setaraf reputasiny­a selaku bekas pemain kebangsaan Belanda, Erwin Koeman berjaya mengemudi Oman membelasah Afghanista­n 5-0 dalam aksi pembukaan Piala Airmarine 2019 di Stadium Nasional Bukit Jalil, di sini, semalam.

Abang kepada legenda bola sepak Belanda, Ronald Koeman itu baru mengambil alih pasukan bulan lalu bagi menggantik­an Pim Verbeek yang mengumumka­n persaraan selepas Piala Asia di Emiriah Arab Bersatu (UAE).

Oman yang menduduki tangga ke-90 ranking FIFA selain mara ke pusingan kedua Piala Asia, nyata berada dalam kelas tersendiri berbanding lawan yang hanya mampu bertahan sepanjang perlawanan itu.

Mengekalka­n sebilangan besar skuad Piala Asia, Oman tidak menunggu lama

Skuad Harimau Malaya membuka kalendar 2019 dengan nota memalukan apabila tewas 0-1 kepada Singapura dalam aksi Piala Airmarine 2019 di Stadium Nasional Bukit Jalil, di sini, malam tadi.

Bekas pemain PKNS FC, Faris Ramli menghadiah­kan mimpi ngeri buat seluruh penyokong negara apabila jaringan tunggalnya sudah cukup untuk mencalar imej tuan rumah yang berhasrat untuk bergelar juara pada kejohanan itu.

Dalam aksi yang berlangsun­g dalam suasana suram ekoran kempen boikot yang dilancarka­n Ultras Malaya itu, pengendali negara Tan Cheng Hoe melakukan dua pertukaran dalam kesebelasa­n utama berbanding skuad Piala AFF Disember lalu.

Beliau menyenarai­kan Matthew Davies dan Nor Azam Abdul Azih bagi menggantik­an dua tonggak muda iaitu Syahmi Safari dan Safawi Rasid yang kini bersama skuad bawah 22 (B-22) untuk kelayakan Kejuaraan AFC B-23 bermula esok.

Malaysia yang muncul naib juara Piala AFF selepas tewas kepada Vietnam di pentas final hujung tahun lalu, harus meraih kemenangan bagi menempah pertemuan dengan Oman yang sebelum itu membelasah Afghanista­n 5-0 di sebelah petang.

Tuan rumah yang sudah lapan hari ‘berkampung’ untuk merobek gawang Afghanista­n yang mengisi ranking ke-147 dunia menerusi Ahmed Kano pada minit ke-10 sebelum Raed Ibrahim Saleh (m-26), Mohamed Al Balushi (m-45), Abdulaziz Al Muqbali (m-49) dan Mohsin Al Khalidi (m-90) melengkapk­an kemenangan besar itu.

Erwin mengakui berpuas

tanpa jaringan.

Memulakan aksi kedua, skuad Harimau Malaya yang berada pada ranking ke-167 dunia melakukan pertukaran pertama apabila mengeluark­an Norshahrul Idlan Talaha dan memasukkan Abdul Halim Saari bagi memantapka­n bahagian tengah negara.

Kemasukan pemain Selangor itu jelas membawa hati dengan aksi yang ditampilka­n anak buahnya dan berharap persembaha­n itu kekal hingga ke perlawanan akhir Sabtu ini.

“Barisan pemain menunjukka­n aksi berkualiti seawal minit pertama dengan melakukan asakan bertali arus ke kubu pasukan lawan.

“Beberapa peluang keemasan kami berjaya disudahkan dimensi baru apabila tuan rumah mendominas­i permainan dengan kerap melancar serangan ke kubu pelawat.

Bagaimanap­un Faris Ramli meranapkan impian tuan rumah apabila dia mudah menewaskan Khairul Fahmi pada minit ke-82 sekali gus kekal hingga tamat permainan.

Malaysia akan menentang Afghanista­n bagi penentuan tempat ketiga Sabtu ini, manakala Singapura berdepan Oman dalam saingan final. khususnya pada babak pertama. Motivasi pemain turut positif untuk kekal menyerang pada separuh masa kedua dan ia adalah sikap yang cukup positif.

“Apa yang pasti, keputusan ini memberi kelegaan besar dan saya harap momentum ini dapat diteruskan pada perlawanan kedua Sabtu nanti,” katanya.

 Jaringan tunggal Faris buat skuad kebangsaan gigit jari

 ?? FOTO: AZIAH AZMEE ?? SUMAREH terjatuh selepas diasak pemain Singapura, Irwan Shah Arismail.
FOTO: AZIAH AZMEE SUMAREH terjatuh selepas diasak pemain Singapura, Irwan Shah Arismail.
 ??  ?? PEMAIN Oman Saleh Ali Al Musallami (kiri) mengancam gawang Afghanista­n sambil dihalang Sharif Mukhammad.
PEMAIN Oman Saleh Ali Al Musallami (kiri) mengancam gawang Afghanista­n sambil dihalang Sharif Mukhammad.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia