Harian Metro

LARIAN PENUH WARNA Pertanding­an memasak DIDIK PELAJAR BERDIKARI

- Norlaila Hamima Jamaluddin laila@mediaprima.com.my

Seronok melihat anak rajin di dapur dan bertanyaka­n pelbagai soalan berkaitan pemakanan. Kelebihan itu akan menjadi satu nilai tambah supaya mereka boleh berfikir secara kreatif dan dapat berdikari jika belajar di tempat yang jauh kelak.

Kreativiti anak anda ini boleh dipamerkan dalam Pertanding­an Memasak Sekolah Menengah

Maggi (MSSCC) dengan kerjasama Kementeria­n Pendidikan buat kali ke23. Dalam pertanding­an kali ini, MSSCC akan memperting­katkan mutu dengan menerapkan cabaran baharu untuk memberi inspirasi kepada pelajar bagi memupuk Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT).

Acara MSSCC 2019 dilancarka­n di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Presint 11 dan dirasmikan Timbalan Pengarah Bahagian

Peserta Larian Illumi Malaysia

2019 berpeluang riadah bersama keluarga, menderma

Pendidikan Sukan dan Seni, Kementeria­n Pendidikan, Suhaimi Sun Abdullah.

Berbekalka­n tema ‘Anda dan Maggi - Membawa kesan positif kepada masakan harian’, MSSCC 2019 juga menawarkan platform persaingan untuk cef muda memperliha­tkan kemahiran memasak dalam mencipta sajian disamping menyemai minat memasak dalam kalangan pelajar di Malaysia.

Menurut Pengurus Pemasarann­ya, Kimberly Oh, pihaknya teruja kerana dapat memberi peluang kepada anak muda menunjukka­n kepakaran kulinari. Pertanding­an tahun ini menampilka­n Cabaran Masakan Kreatif yang memerlukan pelajar untuk memanfaatk­an kreativiti dan kemahiran menyelesai­kan masalah dari permulaan pertanding­an.

Peserta akan diberi bahan mentah rahsia yang memerlukan mereka Suasana pesta warna dan cahaya dalam Larian Illumi Malaysia 2019 yang diadakan baru-baru ini di Kelab Lumba Kuda Selangor, Kuala Lumpur memang meriah.

Keseronoka­n jelas terpampang di wajah lebih 7,000 peserta apatah lagi ramai yang membawa ahli keluarga dan anak untuk sama-sama beriadah dalam suasana ceria.

Bukan kanak-kanak saja yang teruja, malah orang dewasa juga mengambil kesempatan bergambar sakan mahu merakam kenangan indah yang ditawarkan acara bersinar dalam gelap itu.

Pesta Larian Illumi Malaysia kali kedua anjuran Infinitus Production­s Pte Ltd menggunaka­n kreativiti dan kemahiran untuk mempersemb­ahkan idea hidangan mereka selain aspek kemahiran berkomunik­asi bagi mempersemb­ahkan sajian yang dihasilkan.

Suhaimi berkata, kementeria­n sangat mengalu-alukan kerjasama pihak lain, terutama sektor swasta untuk melahirkan generasi yang lebih sihat dan dapat memupuk tabiat makan yang sihat dalam kalangan pelajar.

Pertanding­an tahun ini akan memperkena­lkan satu kaedah baharu dalam aspek pengadilan dan pemberian markah di mana pelajar akan dinilai berdasarka­n kemahiran kulinari dan teknikal seperti penyajian makanan, persembaha­n makanan, kaedah masakan serta khasiat nutrisi sajian. Pelajar juga diberi peluang untuk mempersemb­ahkan konsep di sebalik sajian yang dengan sokongan MPI Generali Insruans

Berhad itu diadakan bagi menggalakk­an gaya hidup sihat tanpa mengira usia dengan cara yang menggembir­akan. Pada masa sama, peserta juga berpeluang melakukan kebajikan kerana RM3 daripada yuran penyertaan akan didermakan kepada The Human Safety Net iaitu satu gerakan global yang dimulakan oleh Generali untuk memperkasa­kan golongan kurang bernasib baik.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif MPI Generali Insurans Berhad, K G Krishnamoo­rthy Rao, acara kali ini lebih meriah kerana peserta larian disimbah dengan cecair neon berwarna-warni di sepanjang laluan sejauh empat kilometer.

Katanya, beberapa akan dihidangka­n kepada pengadil dan penonton sekali gus menyemaika­n minat memasak melalui persekitar­an pembelajar­an yang menyeronok­kan.

Program MSSCC yang dilancarka­n pada 1997 bertujuan memupuk minat memasak dalam kalangan anak muda Malaysia dan elemen menarik turut dimasukkan dalam larian edisi kedua itu seperti Taman Permainan Neon dan gelongsor gergasi, sesuai dengan konsepnya untuk menjadikan acara berkenaan sebagai platform buat seisi keluarga, kanakkanak dan sahabat handai berhimpun dalam aktiviti cergas.

Setiap laluan diberikan tema berbeza dan pelbagai aktiviti disediakan di Perkampung­an Perlumbaan yang terbahagi kepada empat zon. Selepas melalui zon pertama, Glow Mania (terowong bercahaya), peserta memasuki dunia ‘ultra ungu’ di Bubble

Pop sebelum singgah di zon Neon Life dan menamatkan larian di

Zon Crazy Lazer. Beberapa permainan popular bersaiz gergasi seperti Hopscotch menggalakk­an amalan pemakanan sihat dan tabiat memasak yang baik. Setakat ini, lebih 10,000 sekolah dan 340,000 pelajar sudah mengambil bahagian dalam acara ini.

Semasa pelancaran, tetamu jemputan berpeluang menyertai pelbagai aktiviti, termasuk paparan interaktif (jengket), Jenga, Tic-tactoe dan Glo Swing iaitu buaian bercahaya berjaya menarik perhatian peserta kecil.

Walaupun ia acara larian, tetapi rata-rata peserta mengambil peluang untuk untuk berseronok dengan ahli keluarga dan rakanrakan. Malah sebahagian besar hanya berjalan untuk menikmati suasana nyaman malam itu. Walaupun berjalan, ia tetap menjadi aktiviti riadah bagi peserta khususnya yang mempunyai masalah kesihatan kerana bukan mudah untuk menghabisk­an jarak sejauh itu tanpa semangat dan sokongan keluarga serta rakan-rakan.

Salah seorang peserta yang hanya mahu dikenali sebagai Jasmine, 28, mengakui perkara itu. Dia yang mengalami masalah tulang belakang berkata, bukan mudah untuknya berlari sejauh empat kilometer tetapi suasana yang menyeronok­kan dan keterujaan memberinya motivasi menghabisk­an larian walaupun secara perlahan-lahan.

Acara itu juga membuatkan dia berazam untuk terbabit dalam lebih banyak acara kecergasan bagi mengekalka­n kesihatann­ya. Namun baginya, perkara paling penting ia mestilah aktiviti yang boleh dilakukan bersama keluarga. Kementeria­n Kesihatan seperti suku-sukuseparu­h, 5 Warna Sehari dan Piramid Makanan Malaysia. Menerusi permainan dan aktiviti ini, peserta berpeluang untuk memperliha­tkan kemahiran mereka sambil belajar pentingnya pemakanan sihat dan diet seimbang.

 ??  ?? SEMAI kesedaran kepentinga­n gaya hidup cergas.
SEMAI kesedaran kepentinga­n gaya hidup cergas.
 ??  ?? PELANCARAN Pertanding­an Memasak Sekolah Menengah Maggi (MSSCC).
PELANCARAN Pertanding­an Memasak Sekolah Menengah Maggi (MSSCC).
 ??  ?? AKTIVITI santai-cergas seisi keluarga.
AKTIVITI santai-cergas seisi keluarga.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia