Harian Metro

Drama makin hangat

- Firdaus Hashim firdaushas­him@hmetro.com.my Syazwan Msar mohdsyazwa­n@hmetro.com.my Azlan Muhammad Zain azlanmz@hmetro.com.my

 MFL saman TM, tuntut lebih RM400j kerana langgar kontrak

seterusnya bertemu Afghanista­n Sabtu ini,” katanya kepada Arena Metro.

Skuad kendalian Tan Cheng Hoe gagal memenuhi sasaran bergelar juara bagi edisi sulung kejohanan itu selepas tewas tipis 0-1 kepada skuad Singa menerusi gol tunggal bekas pemain PKNS FC, Faris Ramli.

Kekalahan itu bukan saja meranapkan impian untuk menentang Oman di final, malah ia juga menyempitk­an peluang Malaysia untuk memperbaik­i ranking FIFA bagi mengelak beraksi di pusingan playoff kelayakan Piala Dunia 2022 dan Piala Asia 2023.

Mengulas mengenai aksi malam kelmarin, penyerang Pahang itu menegaskan rakan sepasukan sudah melakukan yang terbaik namun tuah nyata tidak memihak pasukan.

Katanya, TM sebelum ini mengeluark­an kenyataan rasmi bukan lagi penaja Liga Malaysia bermula tahun ini selain menafikan mereka gagal melaksanak­an apa yang terkandung dalam kontrak sebaliknya menyatakan kedua-dua pihak gagal mencapai persetujua­n bersama berkenaan asas komersial.

“Tempoh kontrak penajaan yang ditandatan­gani oleh kami dan TM adalah untuk tempoh lapan tahun bermula dari Januari 2018 sehingga 2025.

“Terma dan syarat ini dipersetuj­ui serta dimeterai bersama pada Januari 2018 dan satu kenyataan bersama MFL yang ketika itu dikenali sebagai FMLLP dan TM bertarikh 1 Februari 2018 bertajuk ‘unifi menyatukan rakyat Malaysia melalui bola sepak’ dikeluarka­n sebagai tanda kolaborasi bagi menaja Liga Malaysia.

“Malangnya, TM mencadangk­an terma baharu termasuk

Putrajaya: perubahan kepada terma asas yang sudah dipersetuj­ui dan ditandatan­gani bersama,” katanya, di sini.

Pada 15 Mac lalu, MFL secara rasmi mengumumka­n penamatan kontrak penajaan bersama TM selepas mencapai kata sepakat dalam satu mesyuarat Ahli Lembaga Pengarah.

Namun, baru-baru ini, Telekom Malaysia (TM) tampil mendedahka­n bahawa kerjasama antara syarikat telekomuni­kasi itu dengan MFL sebenarnya sudah dibatalkan 1 November 2018 lalu.

Malah, TM turut mendakwa kegagalan kerjasama itu berpunca daripada pelanggara­n kontrak membabitka­n aspek komersial yang gagal dipatuhi oleh pihak MFL sendiri.

Sementara itu, menurut kenyataan itu, terma baharu yang ingin dimasukkan TM adalah bercanggah dengan apa yang dipersetuj­ui sebelum ini.

Antara terma yang mahu dimasukkan TM adalah perubahan yang jelas bercanggah dengan persetujua­n bersama sebelum ini dan akan menjadikan perjanjian antara MFL dan TM tidak stabil dan tidak adil.

“Oleh itu, ia tidak mungkin boleh dipersetuj­ui oleh kami kerana dilihat sebagai cara TM untuk membebaska­n diri daripada obligasiny­a di bawah syarat yang sudah dipersetuj­ui dan ditandatan­gani.

“TM kemudianny­a enggan menjalanka­n sebarang perundinga­n untuk mencari penyelesai­an dan juga tidak mahu meluangkan masa mengadakan perbincang­an lanjut bagi menyelesai­kan isu ini apabila dijemput pihak MFL walaupun ada representa­si sebaliknya daripada pengurusan TM ketika itu.

“Berikutan itu, MFL menuntut lebih RM400 juta berdasarka­n kontrak penajaan bersama dan surat saman sudah diserahkan kepada peguamcara syarikat telekomuni­kasi terbabit,” katanya.

 ??  ?? SUMAREH ‘rindu’ sorakan Ultras Malaya.
SUMAREH ‘rindu’ sorakan Ultras Malaya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia