Harian Metro

China tak cukup masa bina keserasian pemain

-

Kuala Lumpur: Di atas kertas skuad bawah 22 (B-22) tahun China jelas memiliki ramuan lengkap untuk menempah tiket ke pusingan akhir Kejuaraan Konfederas­i Bolasepak Asia (AFC) B-23 tahun depan, apatah lagi dikenali jurulatih berprofil tinggi, Guus Hiddink.

Hiddink, 73, membantu Korea Selatan mara ke separuh akhir Piala Dunia 2002, selain pernah bimbing kelab tersohor Eropah seperti Real Madrid dan Chelsea.

Bagaimanap­un, di sebalik semua itu, pengendali dari Belanda itu enggan mengakui kelebihan berkenaan apabila menegaskan masalah kecergasan mungkin menjadi penghalang buat pasukannya untuk menyerlah di pusingan kelayakan itu.

Katanya, hampir 80 peratus pemain yang dibawa kali ini mencatatka­n minit permainan yang kurang dengan kebanyakan­nya sekadar memanaskan bangku simpanan dalam saingan Liga Super China.

“Tetapi, masalah utama kami adalah 80 hingga 90 peratus daripada skuad ini tidak memiliki masa permainan yang cukup. Kamu lihat berapa lama mereka bermain? Itulah kerisauan utama untuk China.

“Mungkin dua atau tiga pemain yang ada masa permainan yang cukup ketika bersama kelab. Jurulatih kebangsaan hanya bersama mereka dalam tempoh singkat.

“Jika mereka tidak ada masa yang cukup, mereka mungkin sukar untuk berkembang. Jadi, peluang semua pasukan tetap sama dan China bukanlah ancaman terbesar” katanya ketika ditemui pada sidang media perlawanan di sini, semalam.

Pada edisi tahun lalu di China, negara Tembok Besar itu gagal melepasi peringkat Kumpulan A apabila sekadar menamatkan kedudukan di tangga ketiga di belakang Qatar dan Uzbekistan yang kemudianny­a muncul juara kejohanan itu.

China bakal memulakan kempen menentang Laos petang ini.

Jika mereka tidak ada masa yang cukup, mereka mungkin sukar untuk berkembang. Jadi, peluang semua pasukan tetap sama dan China bukanlah ancaman terbesar”

Guus Hiddink

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia