Harian Metro

Abdul Hamid KPN baharu

-

Putrajaya: Pemangku Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Abdul Hamid Bador dilantik sebagai Ketua Polis Negara secara kontrak selepas bersara bagi tempoh dua tahun, berkuat kuasa 4 Mei ini hingga 3 Mei 2021.

Menteri Dalam Negeri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, berdasarka­n pengalaman luas dalam bidang kepolisan, Abdul Hamid mempunyai kompetensi dan daya kepemimpin­an tinggi bagi meneruskan Awam (KDNKA) Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani, Pengerusi Koperasi Polis Diraja Malaysia (KPDRM) Datuk Seri Ayub Yaakob dan Timbalan Presiden Persatuan Pegawai-Pegawai Kanan Polis Bersara Malaysia (RESPA), Datuk Mangsor Ismail.

Mohamad Fuzi berkata, ahli RESPA, Persatuan Pegawai Kanan Polis (PPKP) dan Persatuan Pegawai Rendah Polis (PPRP) yang dianggotai 153,000 pegawai dan anggota turut membantah hasrat IPCMC itu.

“Susulan itu, PDRM akan menghantar bantahan termasuk secara bertulis kepada pucuk pimpinan negara dalam masa terdekat,” katanya.

Sementara

itu, Presiden kesinambun­gan dan tanggungja­wab menerajui pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

“Seperti termaktub di bawah Fasal 4 dan 5 Perkara 140 Perlembaga­an Persekutua­n, Yang di-Pertuan Agong dengan nasihat Perdana Menteri atas perakuan Suruhanjay­a Pasukan Polis memperkena­n pelantikan beliau secara kontrak selepas bersara.

“Sepanjang perkhidmat­annya dalam pasukan polis, beliau memegang pelbagai jawatan di peringkat daerah, negeri dan Ibu Pejabat Bukit Aman.

“Antara jawatan pernah disandang beliau ialah Timbalan Ketua Polis Daerah Gombak, Ketua Cawangan Khas Negeri, Ketua Penolong Pengarah Bahagian Inteligen Luar (E3), Bahagian Ancaman Ekstremis Luar, Timbalan Pengarah Cawangan Khas 1, dan Pengarah Cawangan Khas sejak 23 Mei 2018,” katanya dalam satu kenyataan, semalam. PPKP Senior Asisten Komisioner Sulaiman Yahaya berkata, warga PDRM mahu sebarang tindakan dibuat SPP dapat diperkemas­kan menerusi cadangan penambahba­ikan dan bukan dengan pemberian kuasa kepada IPCMC.

“Selama ini SPP sudah memainkan peranannya mengikut bidang kuasa yang diberi dan menjalanka­n tugas dengan baik dalam mengambil tindakan kepada warga PDRM.

“Malah, tindakan tatatertib itu dikuat kuasakan oleh Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (JIPS) Bukit Aman dan rasanya tidak perlu ada campur tangan luar bagi membuat keputusan berkenaan,” katanya.

 ??  ?? ABDUL Hamid
ABDUL Hamid

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia