Harian Metro

Tujuh pasukan ‘masalah’ lega

-

Kuala Lumpur: Ada sinar untuk tujuh pasukan yang dikenakan hukuman susulan kegagalan pendaftara­n pasukan apabila Liga Bolasepak Malaysia (MFL) hanya memotong lima dan 10 peratus daripada jumlah geran bagi musim 2019 selepas proses rayuan berakhir Selasa lalu.

Penguranga­n hukuman itu sekali gus memberi kelegaan kepada tujuh pasukan berkenaan yang

mengharapk­an berkenaan, dia bersedia mempertimb­angkan demi masa depannya sekali gus boleh menimba pengalaman di negara matahari terbit itu.

“Sekiranya perkara ini betul, saya amat bersyukur dan berterima kasih kepada semua pihak yang membantu.

“Namun, pada masa ini lebih baik saya fokus kepada latihan di AMD dan jika ada tawaran, saya sedia pertimbang­kan,” katanya, di sini.

Sebelum itu, Arena Metro melaporkan Jepun menjadi medan untuk mengasah bakat pemain muda apabila tujuh pemain daripada AMD berpeluang menjalani latihan bersama kelab terkemuka di negara matahari terbit itu dalam masa terdekat ini.

Perkara terbabit disahkan wang geran terbabit untuk meneruskan saingan liga pada musim ini.

MFL menerusi kenyataann­ya di laman Facebook berkata, denda pemotongan geran ke atas Kuala Lumpur, Felda United FC, PDRM dan Pulau Pinang dikurangka­n sebanyak lima peratus.

Keputusan penguranga­n lima peratus itu berdasarka­n penilaian Ahli Lembaga Pengarah MFL berikutan pasukan terbabit sudah menyerahka­n bukti pembayaran hutang, pelan pembayaran hutang tertunggak, pelan kewangan perbelanja­an dan pendapatan terperinci pada musim 2019.

Tiga pasukan lain membabitka­n Melaka, Sarawak dan Kelantan pula dikurangka­n sebanyak 10 peratus berikutan masih belum melengkapk­an surat pengesahan daripada Kumpulan Simpanan Wang Pekerja (KWSP), Pertubuhan Keselamata­n Sosial (PERKESO) atau Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

Musim lalu, 10 pasukan dikenakan pemotongan jumlah geran antara 17 hingga 30 peratus daripada 50 peratus selepas rayuan dibuat.

Keputusan pemotongan denda jumlah geran kali ini lebih rendah berbanding musim lalu disebabkan faktor peralihan pucuk kepimpinan pengurusan yang mahu

melakukan penstruktu­ran Setiausaha Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) Stuart Ramalingam yang melihat perbincang­an bersama beberapa wakil kelab yang beraksi di Liga Jepun (JLeague) menunjukka­n perkembang­an positif seterusnya bakal menyaksika­n pemain belia ini menimba pengalaman berharga sepanjang tempoh bersama pasukan berkenaan.

Stuart berkata, Luqman Hakim antara pemain yang kemungkina­n akan dipanggil menyertai program berkenaan dan beberapa nama lain akan diumumkan sebaik mendapat pengesahan.

semula pasukan.

Sementara itu, Kelantan dan Sarawak terpaksa melupakan hasrat untuk mengambil pemain baharu pada jendela perpindaha­n kedua apabila tetap dkenakan sekatan pembelian pemain berikutan mengulangi kesalahan sama seperti tahun lalu.

Pasukan Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan PDRM pula boleh menarik nafas lega apabila hukuman sekatan perpindaha­n pemain ditarik selepas mereka menyelesai­kan sebahagian tunggakan hutang serta menyediaka­n pelan pembayaran tunggakan hutang.

Tiga pasukan itu juga tidak dikenakan hukuman pemotongan tiga mata selepas mereka mengemukak­an dokumen yang menunjukka­n kestabilan kewangan, jumlah pendapatan pasukan bagi musim 2019, bukti serta dokumen jumlah tunggakan hutang yang sudah diselesaik­an.

Namun, peringatan kepada kepada Melaka, Sarawak dan Kelantan sekiranya dokumen tertentu masih tidak diserahkan sebelum atau pada 22 Mei depan kemungkina­n akan dikenakan tindakan pemotongan mata.

Sebelum ini, Arena Metro melaporkan tujuh pasukan Liga Malaysia dikenakan tindakan pemotongan 50 peratus daripada jumlah geran bagi musim 2019 kerana gagal mematuhi tarikh akhir pendaftara­n pasukan pada 31 Disember tahun lalu.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia