Harian Metro

Pasar Malam Belia Metocity jana jualan RM2 juta sebulan

-

Kuching: Pasar Malam Belia Metocity berjaya meningkatk­an taraf ekonomi belia Sarawak apabila produk yang dijual di pasar itu mampu mencecah jualan RM2 juta sebulan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tupong, Fazzrudin Abdul Rahman berkata, purata pendapatan yang diperolehi belia berniaga di pasar itu ialah kira-kira RM400 hingga RM1,200 setiap malam.

Beliau berkata, terdapat lebih 180 peniaga di pasar malam itu dengan 80 peratus daripadany­a adalah golongan belia.

“Pasar malam itu beroperasi sejak 2016 dan sudah terbukti berjaya meningkatk­an ekonomi belia di Sarawak,” katanya Kuching: Kerajaan Sarawak mengambil pelbagai strategi bagi mengelak peningkata­n kematian akibat wabak rabies di negeri ini.

Menteri Muda Pembanguna­n Tanah Adat Datuk Roland Sagah Wee Inn berkata langkah yang diambil termasuk pengawalan dan pembasmian rabies pada anjing, mengurangk­an kes gigitan, mengurus kes gigitan secara integrasi serta rawatan selepas digigit.

“Pemvaksina­n secara besar-besaran dalam kalangan anjing dan mewartakan kawasan yang dijangkiti akan diteruskan dan setakat hari ini sebanyak 62 kawasan di 11 bahagian telah diisytihar sebagai kawasan wabak rabies kecuali di Limbang. dalam persidanga­n Dewan Undangan Negeri (DUN), semalam.

Bagaimanap­un, beliau berkata, antara cabaran yang kerap dihadapi peniaga pasar malam di situ ialah masalah tempat meletak kenderaan yang terhad.

Katanya, ketika ini pasar malam di situ sentiasa sesak dengan kehadiran orang ramai dan menyebabka­n penghuni rumah kedai di kawasan berkenaan tidak selesa.

“Saya mencadangk­an supaya kerajaan membina tapak baharu di lokasi yang tidak jauh dari pasar malam itu.

“Dengan adanya lokasi baharu, ia akan memberi peluang kepada ramai lagi peniaga yang ingin berniaga,” katanya.

“Kerajaan akan meneruskan vaksinasi sehingga 70 peratus daripada 220,000 ekor anjing di seluruh Sarawak dan mengekalka­nnya selama sekurang-kurangnya tiga tahun berturut-turut,” katanya ketika menjawab pertanyaan lisan Datuk Amar Jamilah Anu (GPS-Tanjung Datu) di Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini, semalam.

Sementara itu, Menteri Muda Undang-undang, Hubungan Negeri-Persekutua­n dan Pemantauan Projek, Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali berterima kasih kepada Kerajaan Persekutua­n yang bersetuju menubuhkan jawatankua­sa pilihan khas Parlimen bagi terus membincang­kan isu

berkaitan

“Semua ini menunjukka­n bahawa ada tindakan positif yang ditunjukka­n oleh kedua-dua pihak baik kerajaan negeri mahupun kerajaan Persekutua­n,” katanya.

Beliau berkata perjuangan mengembali­kan hak-hak Sarawak mengikut perjanjian menyertai Malaysia dahulu mesti dilaksanak­an dalam perimeter Perlembaga­an Persekutua­n serta berdasarka­n undang-undang sah dan mengikut konteks negara ini.

“Inilah pendirian kita dan tiada niat lain,” katanya semasa menjawab pertanyaan Datuk Tiong Thai King (GPS-Dudong). (Bernama)

tuntutan

Sarawak.

 ??  ??
 ?? Fazzrudin Abdul Rahman ?? Saya mencadangk­an supaya kerajaan membina tapak baharu di lokasi yang tidak jauh dari pasar malam itu. Dengan adanya lokasi baharu, ia akan memberi peluang kepada ramai lagi peniaga yang ingin berniaga”
Fazzrudin Abdul Rahman Saya mencadangk­an supaya kerajaan membina tapak baharu di lokasi yang tidak jauh dari pasar malam itu. Dengan adanya lokasi baharu, ia akan memberi peluang kepada ramai lagi peniaga yang ingin berniaga”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia