Harian Metro

Harimau Malaya hanya tinggal 200 ekor

-

Kuala Lumpur: Kerakusan pemburu haram Vietnam dikesan antara faktor jumlah Harimau Malaya susut mendadak dan hanya berbaki 200 ekor kini.

Ketua Pengarah Jabatan Perlindung­an Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Datuk Abdul Kadir Abu Hashim berkata, Harimau Malaya dibimbangi akan pupus dalam tempoh lima hingga 10 tahun jika tiada sebarang tindakan diambil.

“Kira-kira 50 tahun lalu, ada sekitar 3,000 ekor harimau di hutan negara ini. Isu ini perlu dipandang serius selaras dengan kebimbanga­n disuarakan Menteri Air, Tanah & Sumber Asli, Dr. Xavier Jayakumar.

“Sebagai langkah penyelesai­an, kerajaan mengambil inisiatif Kempen Selamatkan Harimau Malaya yang dinaungi isteri Perdana Menteri, Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali bagi melindungi haiwan ini,” katanya.

Beliau berkata, Siti Hasmah amat tersentuh dengan situasi Harimau Malaya yang kini berdepan dengan ancaman pemburu haram.

Menurutnya, kesedaran ini perlu membabitka­n segenap lapisan umur berhubung pentingnya memastikan spesies terancam itu tidak pupus.

“Harimau Malaya adalah khazanah seluruh rakyat Malaysia dan kelangsung­an spesies ini perlu dipertahan­kan.

“Kami juga mengharapk­an bantuan dan sokongan kepada organisasi bukan kerajaan (NGO) yang turut menyumbang kepada pemulihara­an Harimau Malaya dan habitatnya. Bantulah NGO dari segi tenaga sukarelawa­n mahupun sumbangan kewangan.

“Sumbangan Tabung Amanah boleh disalurkan ke akaun Alliance Bank 160 1400 1000 4397 atas nama Kementeria­n Air, Tanah dan Sumber Asli.

“Sumbangan turut boleh disalurkan dalam bentuk cek, bank draf atau wang pos ke Jabatan Perlindung­an Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) Semenanjun­g Malaysia, KM 10, Jalan Cheras, 56100 Kuala Lumpur atas nama Ketua Pengarah Perhilitan.

“Sumbangan akan diberikan resit rasmi dan layak mendapat pelepasan cukai Lembaga Hasil Dalan Negeri (LHDN)

“Sebarang pertanyaan lanjut boleh dibuat dengan menghubung­i Unit Kewangan, Ibupejabat PERHILITAN (03-9086 6827, 6826, 6828, 6830) atau melayari harimau@wildlife.gov.my,” katanya.

Beliau berkata, sumbangan itu akan digunakan bagi menampung kos pelaksanaa­n operasi rondaan di habitat harimau yang dikenal pasti, program pembiakan Harimau Malaya, kajian dan penyelidik­an berkaitan Harimau Malaya, program pembiakan sumber makanan Harimau Malaya serta program kesedaran awam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia