Harian Metro

Kemelut ‘generasi penyewa’

-

Sebahagian besar rakyat Malaysia tidak tahu berapa jumlah kelayakan untuk memohon pembiayaan pinjaman perumahan yang menyebabka­n permohonan mereka ditolak.

Ia secara tidak langsung menjejaska­n permohonan di masa akan datang.

Pengurus Negara, PropertyGu­ru Malaysia, Sheldon Fernandez berkata, ramai generasi milenial dan generasi Z bersedia berdikari dan memiliki rumah sendiri namun masih tidak mampu.

“Oleh sebab itu, segelintir pihak menggelar mereka sebagai ‘generasi menyewa’,” katanya.

Menurutnya, pelbagai inisiatif perumahan kerajaan seperti Kempen Pemilikan Rumah disediakan untuk merapatkan jurang dari segi harga dan ketersedia­an rumah.

Banting: Pembukaan kilang kedua Gamuda Industrial Building System Sdn Bhd (Gamuda IBS) disasar dapat mengurangk­an separuh daripada tempoh masa pembinaan rumah mampu milik bertingkat.

Kilang di tapak seluas 27 hektar di kawasan perindustr­ian Bandar Mahkota Banting itu mengguna pakai Sistem Binaan Berindustr­i Digital (IBS) terkini yang menyatupad­ukan peralatan reka bentuk secara dalam talian serta platform Pemodelan Maklumat Bangunan (BIM) dengan mesin robotik terkini bagi pembinaan bangunan.

Pengarah Urusan Kumpulan Gamuda, Datuk Lin Yun Ling berkata, pengoperas­ian kilang itu di samping kilang pertama di Sepang kelak dapat membantu kerajaan memastikan rumah mampu milik bertingkat boleh disiapkan dengan lebih cepat dengan tempoh pembinaann­ya dikurangka­n antara 12 hingga 18 bulan.

Beliau berkata, ini kerana Gamuda adalah antara pelopor dalam bidang IBS dan evolusi platfrom BIM yang diguna pakai dalam penghasila­n produk di kedua-dua kilang berkenaan.

“Di kilang kami, proses

 ??  ?? KILANG Gamuda IBS Banting di Persiaran Graphite, Kawasan Perindustr­ian Bandar Mahkota Banting.
KILANG Gamuda IBS Banting di Persiaran Graphite, Kawasan Perindustr­ian Bandar Mahkota Banting.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia