Harian Metro

Syor buka Taman Industri Nipah

-

Kerajaan negeri dicadang mewujudkan Taman Industri Nipah dan Gula Apong sebagai agenda meningkatk­an pendapatan rakyat yang berada di sekitar kawasan sungai pesisir Sarawak.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Beting Maro, Razaili Gapor berkata, nipah mempunyai potensi menjadi tanaman strategik bernilai tinggi.

“Sebagai contoh, Kampung Tambak (di Pusa) diakui terkenal sebagai pengeluar gula apong bermutu terbesar di negara ini. Jadi adalah wajar bagi kerajaan negeri membangunk­an taman industri bertujuan melindungi, memaju dan meningkatk­an produk nipah.

“Pengeluara­n gula apong mempunyai Sebanyak 300 pembinaan menara telekomuni­kasi di seluruh pelosok negeri ini dijangka selesai sepenuhnya pada suku ketiga 2020.

Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Perhubunga­n Korporat), Abdullah Saidol berkata, Lembaga Multimedia Sarawak (SMA) sudah membayar RM500,000 untuk kerja tinjauan tapak bagi 300 lokasi cadangan pembinaan menara potensi besar berdaya maju,” katanya selepas membahaska­n usul penghargaa­n ke atas ucapan Yang di-Pertua Negeri, Tun Abdul Taib Mahmud, di Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak di sini semalam.

Razaili ketika mengulas lanjut berkata, kilang pemprosesa­n moden yang dilengkapi peralatan piawaian dan pensijilan makanan antarabang­sa perlu dipertimba­ngkan sewajarnya.

“Pembinaan taman industri berkenaan mampu membuka jalan kepada pembinaan prasarana pertanian lebih baik seperti jalan kebun, sistem tali air dan saliran pembukaan tanah pertanian yang bebas daripada ancaman air masin,” katanya. berkenaan.

“Kebanyakan menara yang dicadang dibina berada di kawasan pedalaman di mana capaian adalah sukar. Ia sekali gus tidak menarik minat syarikat telekomuni­kasi komersial sebelum ini,” katanya menjawab soalan Datuk Idris

Buang (GPS- Muara Tuang) dan Ali Biju (PHKrian), pada Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak di sini, semalam.

 ??  ?? RAZAILI (kanan) melawat tapak untuk dijadikan Taman Agro Nipah di Kampung Tambak, Pusa.
RAZAILI (kanan) melawat tapak untuk dijadikan Taman Agro Nipah di Kampung Tambak, Pusa.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia