Harian Metro

6 jam beri keadilan

- Khairul Azran Hussin am@hmetro.com.my

 Tempoh singkat bercerai di Selangor tangani kes cerai tergantung terlalu lama

Majlis Agama Islam Selangor (Mais) menegaskan proses perceraian yang hanya mengambil masa enam jam di negeri ini dibuat berlandask­an hukum syarak.

Pengerusin­ya, Datuk Mohammed Khusrin Munawi berkata, semua pihak berkaitan sudah mengambil kira kewajaran proses perceraian itu dipercepat­kan.

“Keputusan (perceraian) dibuat berdasarka­n hukum syarak dan ikut undang-undang. Dalam isu ini, Mahkamah Syariah dan hakim syarie mengikut SOP (prosedur operasi standard).

“Lainlah jika hakim syarie tidak ikut SOP, selagi ikut SOP, selagi berlandask­an hukum, ia tidak perlu dipertikai­kan. Ini pandangan saya secara umum,” katanya.

Mohammed Khusrin berkata, semua pihak perlu mengambil kira kes perceraian yang tergantung begitu lama sehingga menafikan hak mangsa cerai terutama wanita untuk mendapatka­n keadilan serta kehidupan yang lebih baik.

Isu proses perceraian yang hanya mengambil masa enam jam di Selangor dibangkitk­an dalam sesi pertanyaan lisan di Dewan Rakyat, kelmarin.

Ia dibangkitk­an oleh Datuk Jalaludin Alias (BN-Jelebu) dalam sesi pertanyaan lisan yang turut mendakwa proses perceraian ekspres di Selangor antara punca negeri itu mencatat kes perceraian tertinggi di negara ini.

Pada Jun 2015, Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Selangor mempermuda­hkan proses perceraian daripada 90 hari kepada enam jam bagi mengatasi isu kerenah birokrasi penyelesai­an kes cerai di negeri ini.

 ?? Mohammed Khusrin Munawi ?? Semua pihak perlu mengambil kira kes perceraian yang tergantung begitu lama sehingga menafikan hak mangsa cerai terutama wanita untuk mendapatka­n keadilan serta kehidupan yang lebih baik”
Mohammed Khusrin Munawi Semua pihak perlu mengambil kira kes perceraian yang tergantung begitu lama sehingga menafikan hak mangsa cerai terutama wanita untuk mendapatka­n keadilan serta kehidupan yang lebih baik”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia