Harian Metro

Keganasan puak ragut 24 nyawa

-

Port Moresby (Papua New Guinea): Sekurang-kurangnya 24 orang termasuk dua wanita hamil mati dibunuh dalam kejadian ganas yang berpunca daripada perselisih­an antara puak di sebuah kawasan pergununga­n di Papua New Guinea.

AFP yang memetik pihak berkuasa berkata, mangsa terbabit mati dalam keganasan di wilayah Hela yang berlarutan selama tiga hari.

Puak di kawasan pergununga­n berkenaan mengalami masalah konflik sejak beberapa abad lalu dan keadaan itu diburukkan dengan kemasukan senjata api automatik yang menyebabka­n berlakunya lebih banyak keganasan dan kematian.

Beberapa gambar yang didedahkan oleh polis menunjukka­n keadaan mayat dua kanak-kanak yang masih bersekolah dan seorang daripadany­a parah di kepala.

Media tempatan melaporkan, kejadian itu dilihat sebagai tindakan balas dendam atas serangan hendap yang meragut enam nyawa, sehari sebelum kejadian.

Insiden itu mengejutka­n negara termasuk Perdana Menteri yang baru dilantik, James Marape yang berikrar untuk mendapatka­n keadilan terhadap kekejaman itu.

“Hari ini adalah hari paling sedih dalam hidup saya. Ramai kanak-kanak dan ibu tidak bersalah dibunuh di perkampung­an Munima dan Karida,” katanya. - AFP

 ??  ?? GAMBAR menunjukka­n antara mayat mangsa yang mati dibunuh dalam keganasan di wilayah Hela, Papua New Guinea. - Agensi
GAMBAR menunjukka­n antara mayat mangsa yang mati dibunuh dalam keganasan di wilayah Hela, Papua New Guinea. - Agensi

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia