Harian Metro

Seorang maut, 7 parah dua kereta bertembung

- Muhammad Apendy Issahak am@hmetro.com.my

Jertih: Seorang buruh maut manakala tujuh lagi cedera parah apabila Proton Wira dan Proton Saga FLX bertembung dalam kemalangan di Kampung Bukit Kenak, Besut di sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 3.25 petang, mangsa maut adalah pemandu kereta Proton Wira, Rosli Abdul Haq, 32, beralamat di Kampung Balok, Kuantan, Pahang.

Ketua Polis Daerah Besut, Superinten­dan Mohd Zamri Mohd Rowi berkata, kejadian dipercayai berlaku apabila mangsa yang memandu dari arah Jertih ke Kuala Terengganu cuba memotong kenderaan lain di depannya sebelum bertembung Proton Saga FLX datang dari arah bertentang­an.

“Mangsa maut di tempat

Pelajar lelaki sebuah sekolah menengah putus kaki kanan selepas motosikal ditunggang merempuh belakang sebuah lori ais di Kilometer 8, Jalan Taiping-Selama, di sini, kelmarin.

Kejadian jam 2.30 petang mengakibat­kan Muhammad Azham Mohd Rozik, 16, beralamat di Taman Kota Wira, Ulu Sepetang, parah dan kini dirawat di Hospital Taiping manakala pemandu lori lelaki berusia 49 tahun tidak mengalami sebarang kecederaan.

Ketua Polis Daerah Taiping, Asisten Komisioner Osman Mamat berkata, siasatan awal pihaknya mendapati kemalangan dipercayai berlaku selepas mangsa merempuh belakang lori yang membelok di simpang kanan di lokasi kejadian.

“Lori ais berkenaan dari arah Taiping berhenti untuk membelok ke simpang kanan bagi menghantar ais di gerai cendol berhampira­n, kemudian pelajar terbabit yang menunggang motosikal dari arah sama dipercayai

kejadian kesan cedera parah di kepala, manakala penumpang Proton Wira yang duduk di hadapan, Miss Rohaya, 31, warganegar­a Thailand patah tulang pinggul.

“Penumpang belakang Proton Wira, Muhammad Zulkipli, 30, warganegar­a Thailand patah kaki dan seorang lagi penumpang yang juga anak si mati berusia dua tahun cedera di mulut,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Katanya, pemandu Proton Saga FLX, Muhammad Faris Alimi Amran, 25, yang beralamat di Ketereh, Kelantan pula mengalami patah paha manakala penumpang hadapan Nuramalina Mohamed Zainuddin, 24, mengalami kecederaan di kaki dan penumpang belakang, melanggar belakang lori berkenaan.

“Mangsa yang parah kemudian dihantar ke hospital dan berada di Zon Merah untuk rawatan lanjut,” katanya Wan Mohamad Hakim Fikri W Hussin, 24, cedera parah di perut.

“Sementara itu, seorang lagi penumpang belakang, Muhammad Shazrul Hafiz Mohd Saidi, 24, patah kaki.

“Mayat dihantar ke Hospital Besut untuk bedah siasat dan semua mangsa yang cedera parah dibawa ke hospital sama untuk rawatan lanjut,” katanya.

Mohd Zamri berkata, kes disiasat di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkut­an Jalan APJ 1987.

Sementara itu, Ketua Operasi Bomba dan Penyelamat Besut, Ridzuan Mamat berkata, pihaknya menerima panggilan jam 3.28 petang dan bergegas ke lokasi dengan kekuatan lapan orang anggota.

Pelajar parah langgar lori ais membelok

ketika dihubungi, semalam.

Menurutnya, siasatan awal mendapati kawasan kemalangan adalah jalan lurus, terdapat garisan putus-putus sebagai pembahagi jalan dan sistem jalan dua hala.

“Setakat ini tiada tangkapan dilakukan dan siasatan kes disiasat mengikut Seksyen 43(1)(A) Akta Pengangkut­an Jalan 1987,” katanya.

 ??  ?? MANGSA putus kaki kanan selepas motosikal ditunggang­nya merempuh belakang sebuah lori ais di Kilometer 8, Jalan Taiping-Selama.
MANGSA putus kaki kanan selepas motosikal ditunggang­nya merempuh belakang sebuah lori ais di Kilometer 8, Jalan Taiping-Selama.
 ??  ?? KEADAAN dua kereta selepas terbabit kemalangan di Kampung Bukit Kenak, Besut.
KEADAAN dua kereta selepas terbabit kemalangan di Kampung Bukit Kenak, Besut.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia