Harian Metro

Masih cuba rampas kuasa

-

Khartoum: Majlis tentera Sudan menggagalk­an cubaan rampasan kuasa selepas menahan 12 pegawai dan empat anggota tentera, kata jeneral tertinggi di stesen televisyen tempatan hari ini.

AFP berkata, perkara itu diumumkan selepas jeneral memerintah sementara dan kumpulan yang membantah mereka baru saja mencapai persetujua­n minggu lalu untuk menamatkan krisis politik yang membelengg­u negara itu.

“Pegawai dan anggota daripada pasukan tentera serta Perkhidmat­an Perisikan dan Keselamata­n Negara yang di antaranya sudah bersara cuba melakukan rampasan kuasa. Cubaan itu bagaimanap­un berjaya digagalkan.

“Ini cubaan untuk menghalang perjanjian dicapai Majlis Tentera Peralihan dan Pakatan bagi Kebebasan dan Perubahan yang mempunyai matlamat membuka jalan kepada rakyat Sudan menuntut permintaan mereka,” kata Jeneral Jamal Omar dari majlis tentera menerusi kenyataan di stesen televisyen.

Pengumuman itu dibuat lewat kelmarin ketika kedua-dua belah pihak itu memperinci­kan butiran perjanjian berkenaan di sebuah hotel mewah di Khartoum.

Perbincang­an itu yang menjadi tegang berlarutan hingga awal pagi sebelum mereka bersetuju meneruskan­nya hari ini, kata pengantara.

Ia dilakukan bertujuan membentuk sebuah Majlis kerajaan dengan presiden tentera dan awam seperti yang dipersetuj­ui minggu lalu selepas perbincang­an Kesatuan Afrika dan Habsyah sebagai pengantara.

Pembentuka­n badan kerajaan baru itu langkah pertama diambil dalam peralihan pentadbira­n awam di Sudan seperti dituntut kumpulan pendesak.

Krisis politik di negara itu tercetus sejak protes pertama dilakukan terhadap Omar al-Bashir pada Disember lalu. - AFP mangsa.

Mangsa sempat melarikan diri tetapi ditangkap semula

Denpasar: Seorang pelancong Russia yang cuba menyeludup keluar anak orang utan yang diberi dadah di dalam bagasinya dihukum penjara setahun semalam selepas mengaku dia mahu memelihara mawas itu sebagai haiwan kesayangan.

Hakim juga mengarahka­n Andrei Zhestkov membayar denda Rp10 juta (RM2,935).

Lelaki berusia 28 tahun itu ditahan di lapangan terbang Denpasar di Bali pada Mac lalu ketika mahu menaiki penerbanga­n pulang ke Russia sebelum ditahan kerana kelihatan mencurigak­an.

Apabila bagasinya dibuka, pegawai Imigresen menemui anak orang utan jantan berusia dua tahun yang tidur di dalam satu bakul rotan.

Pegawai percaya Zhestkov memberi haiwan itu dadah sebelum diletakkan di dalam bakul yang mengandung­i susu formula dan selimut. Turut ditemui tujuh cicak yang masih hidup.

Zhestkov memberitah­u, orang utan itu dihadiahka­n rakannya, seorang pelancong

 Pemungut sampah dihukum mati mengaku

rogol, bunuh pelancong ketika lalok dadah

sebelum kepala dan mukanya dihentak batu beberapa kali.

Menurut mahkamah, kecederaan parah yang dialami menyebabka­n mangsa mati dan defendan mengaku salah atas semua tuduhan termasuk

 ??  ?? MIRIAM
RONNAKORN diiring polis di mahkamah. - Daily Mail
MIRIAM RONNAKORN diiring polis di mahkamah. - Daily Mail
 ??  ?? SEORANG pegawai polis memegang anak orang utan yang cuba diseludup keluar oleh Zhestkov (kanan). - Agensi
SEORANG pegawai polis memegang anak orang utan yang cuba diseludup keluar oleh Zhestkov (kanan). - Agensi

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia