Harian Metro

Bangun Unit Rehabilita­si Strok

-

Hospital Universiti Malaysia Sabah (HUMS) berhasrat membangunk­an Unit Rehabilita­si Strok sebagai satu kepakaran khusus bagi hospital itu yang dijangka bakal beroperasi pada 2021.

Menteri Kesihatan dan Kesejahter­aan Sabah, Datuk Frankie Poon Ming Fung berkata, unit itu akan meningkatk­an lagi kualiti perkhidmat­an pemulihan strok di negara ini.

“Penyakit strok bukan sesuatu yang asing dan seperti yang kita sedia maklum, penyakit strok boleh menyebabka­n pelbagai komplikasi kesihatan.

>>Pegawai daerah digesa kerap turun padang fahami dengan baik daerah masing-masing

“Oleh itu, rawatan rehabilita­si strok penting bagi membantu pesakit dalam proses pemulihan secara menyeluruh, mengelakka­n komplikasi, membantu pesakit mencapai tahap berdikari yang maksimum serta kembali semula kepada komuniti dan pekerjaan mereka,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Perasmian Penutupan

di Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti Malaysia Sabah (UMS) di sini, semalam.

 ??  ?? MOHD Shafie (kanan) pada pertemuan dengan pegawai daerah dari seluruh negeri di PPNS, kelmarin.
MOHD Shafie (kanan) pada pertemuan dengan pegawai daerah dari seluruh negeri di PPNS, kelmarin.
 ??  ?? POON (dua dari kanan) pada Majlis Perasmian Penutupan Borneo Interdisci­plinary Stroke Rehabilita­tion Workshop 2019, semalam.
POON (dua dari kanan) pada Majlis Perasmian Penutupan Borneo Interdisci­plinary Stroke Rehabilita­tion Workshop 2019, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia