Harian Metro

GUNA SENJATA JIKA TERPAKSA!

- Skuad Khas Metro Ahad am@hmetro.com.my

Tindakan nelayan Vietnam yang semakin agresif tidak

mematahkan semangat Agensi Penguatkua­saan Maritim Malaysia (APMM), sebaliknya agensi itu akan terus mempertaha­nkan perairan negara termasuk menggunaka­n senjata jika keadaan memaksa.

Ketua Pengarah APMM Laksamana Maritim Datuk Seri Zulkifili Abu Bakar berkata, pihaknya tidak terkesan langsung malah penguatkua­saan akan diteruskan dengan pendekatan lebih proaktif.

“Kita akan

teruskan penguatkua­saan, kalau dia (nelayan Vietnam) buat cubaan langgar lagi, kita akan pertahanka­n apa cara sekalipun termasuk menggunaka­n senjata jika keadaan membahayak­an kita.

“Ini perkara biasa, malah cubaan mereka itu tidak takutkan kita,” katanya dihubungi Harian Metro, semalam.

Beliau mengulas nelayan Vietnam yang semakin agresif apabila melanggar KM Pekan milik APMM menggunaka­n bot mereka ketika cuba meloloskan diri daripada penguat kuasa. “Mereka ini masih degil menangkap ikan kita, jadi apabila melihat kehadiran KM Pekan, mereka tertekan dan cuba merosakkan kapal untuk menghalang tugas penguat kuasa.

“Ia hanya cubaan mereka menakutkan kita, tetapi

APMM tak gentar dengan tindakan agresif nelayan Vietnam

tidak berjaya,” katanya.

Selasa lalu, kru KM Pekan mengambil masa empat jam sebelum berjaya memintas bot nelayan Vietnam yang melanggar kapal berkenaan ketika cuba meloloskan diri.

Sebelum ini, Harian Metro secara eksklusif dalam laporan bersiri mendedahka­n wujud komplot mencuri hasil sumber laut negara melalui kegiatan bot klon dan lesen ali baba.

Kegiatan yang berleluasa sejak beberapa tahun lalu dikatakan kebal daripada undang-undang Malaysia di mana ia dibantu oleh dalang rakyat Vietnam yang menetap di negara ini serta ‘orang dalam’ pihak berkuasa sendiri.

Pendedahan itu turut mendapat perhatian Dewan Rakyat yang seterusnya meluluskan Rang Undang-Undang Perikanan (Pindaan) 2019, Selasa lalu.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia