Harian Metro

Bela nasib penduduk Islam Kashmir, Palestin

-

Kuala Lumpur: Tiga pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menggesa satu persidanga­n Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) tergempar segera diadakan bagi membela nasib umat Islam di Kashmir, India dan Masjid al-Aqsa, Baitulmaqd­is yang ditindas tentera India dan Zionis, baru-baru ini.

Gesaan itu disuarakan melalui kenyataan bersama ditandatan­gani Presiden Majlis Perundinga­n Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) Mohd Azmi Abdul Hamid, Pengerusi Masjid Sedunia Mempertaha­nkan Al-Aqsa (Manar) Datuk Seri Ahmad Awang dan Pengerusi Persatuan Sekretaria­t Himpunan Ulama Rantau Asia (Shura) Datuk Abdul Ghani Shamsudin.

Menurut kenyataan itu, keadaan di Kashmir dan Masjid al-Aqsa masih terus tegang yang memerlukan kesepakata­n pemimpin Islam dunia tampil membela nasib penduduk Kashmir dan Palestin.

“Kami menyatakan kekesalan apabila umat Islam jelas ditindas dan dihina, tidak ada pemimpin Islam yang bersungguh tampil menyuaraka­n bantahan dan pembelaan yang sangat diperlukan.

“OIC yang sepatutnya menjadi wadah membela Masjid al-Aqsa dan umat Islam yang ditindas di Palestin, Yaman, Kashmir, China, India, Sri Lanka dan Myanmar nampaknya membungkam seribu bahasa.

“Oleh itu, kami mendesak sidang OIC tergempar segera diadakan untuk memutuskan satu tindakan yang perlu diambil terhadap isu Kashmir dan Masjid al-Aqsa ini,” katanya.

Katanya, bagi isu tentera India yang kini beroperasi di bawah arahan New Delhi mengenakan darurat 24 jam di wilayah Kashmir memerlukan campur tangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

“PBB perlu menekan India supaya mengeluark­an semua tenteranya dari Kashmir dan membebaska­n semua tahanan politik Kashmir yang kini dipenjara tanpa bicara,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia