Harian Metro

Udara sangat tidak sihat

- Mohd Hilmie Hussin mohdhilmie@hmetro.com.my

 Sarawak capai bacaan jerebu tahap merah

Beberapa lokasi di Sarawak mencatatka­n bacaan indeks pencemaran udara (IPU) sehingga sangat tidak sihat, semalam.

Menurut data disediakan Jabatan Alam Sekitar menerusi laman web apims.doe.gov.my, SK Kuala

Kuala Nerus: Setiap kali musim durian, rambutan, manggis dan duku, pengusaha kebun buah-buahan di Kampung Tasik, Lingai, Tepoh di sini sering mengalami masalah untuk mengangkut hasil tanaman mereka untuk dijual berikutan keadaan jalan utama yang rosak.

Sehubungan itu, lebih 50 pengusaha kebun merayu pihak bertanggun­gjawab segera menyediaka­n kemudahan jalan yang berturap untuk kemudahan awam melalui kawasan terbabit.

Wakil pengusaha kebun terbabit, Embong Mamat, 82, berkata, dia mengusahak­an kebun rambutan dan durian miliknya itu sejak 1996 dan sepanjang tempoh itu hanya sekali jalan itu dibaik pulih tetapi tetap tidak memberi keselesaan kepada pengguna.

“Jalan ke kebun bertanah liat, berbatu dan berbukit, apabila hujan ia akan menjadi licin dan membahayak­an keselamata­n orang ramai melaluinya. Baram 2 (MCAQM) mencapai tahap merah iaitu berjerebu apabila bacaan IPU mencecah 342 pada jam 2 petang.

Kualiti udara di kawasan terbabit bertambah buruk apabila mula mencapai tahap merah pada jam 10 pagi, dengan bacaan 302, diikuti 317 dan 324 pada dua jam berikutnya.

Di ILP Miri pula, tahap tertinggi 320 dicatatkan pada jam 8 pagi, namun bertambah baik menjelang tengahari dengan bacaan

“Memandangk­an sekarang musim buah-buahan, banyak kenderaan yang keluar masuk ke kebun melalui jalan berkenaan.

“Oleh itu jalan terbabit perlu dibaik pulih serta di naik taraf kepada jalan bertar terkini jam 2 petang 297, iaitu mencapai tahap sangat tidak sihat.

Sibu dan Sri Aman pula mencatatka­n bacaan pencemaran udara tidak sihat iaitu masing-masing 174 dan 105 sehingga jam 2 petang, dan tren menunjukka­n bacaan yang semakin meningkat.

Ketika kualiti udara di beberapa kawasan di Sarawak bertambah buruk, udara di Tawau, Sabah mencatatka­n bacaan 50 iaitu kualiti yang baik. supaya ia memberi kemudahan kepada penduduk terutamany­a pengusaha kebun melalui laluan terbabit dengan kenderaan,” katanya ketika ditemui, semalam.

Sementara itu, seorang lagi pengusaha kebun, Zaharah Mamat, 60, berkata, sejak empat tahun kebelakang­an ini kawasan kebun itu kian menjadi tumpuan kerana banyak kebun yang mengeluark­an hasil durian, rambutan dan manggis berkualiti.

“Bukan saja penduduk setempat yang datang, malah peminat durian dari negeri lain juga sanggup datang ke kebun membeli durian di situ.

“Saya sendiri berasa bimbang untuk ke kebun menaiki pacuan empat roda jika tidak ditemani suami kerana jalan itu berbukit dan berbatu,” katanya.

Katanya, pemilik kebun yang tidak mempunyai pacuan empat roda kerana terpaksa mengangkut hasil tanaman dengan menggunaka­n motosikal.

Pengusaha kebun, Wan Ismail Tawang, 73, berkata, dia difahamkan masalah jalan berkenaan sudah diajukan kepada pihak bertanggun­gjawab tetapi sehingga sekarang tiada tindakan penyelesai­an diambil.

“Permukaan jalan tidak rata dan berbukit menyebabka­n tidak semua pelanggan boleh ke kebun membeli hasil tanaman kami.

“Hanya pelanggan yang memiliki kenderaan pacuan empat roda yang boleh ke kebun tanpa sebarang masalah,” katanya.

Menurutnya, dia berharap pihak bertanggun­gjawab prihatin dengan masalah dihadapi itu dan menyelesai­kannya secepat mungkin.

 ??  ?? PENDUDUK mengalami kesukaran dan berhadapan risiko membawa hasil tanaman seperti durian menggunaka­n motosikal di laluan berbatu dan berbukit di Kampung Tasik, Lingai, Tepoh.
PENDUDUK mengalami kesukaran dan berhadapan risiko membawa hasil tanaman seperti durian menggunaka­n motosikal di laluan berbatu dan berbukit di Kampung Tasik, Lingai, Tepoh.
 ??  ?? KEADAAN kawasan perumahan di Senadin dan Kuala Baram yang terjejas oleh asap dari tempat kebakaran di sebelah jalan ke Jambatan Asean Miri yang memburukka­n lagi keadaan cuaca.
KEADAAN kawasan perumahan di Senadin dan Kuala Baram yang terjejas oleh asap dari tempat kebakaran di sebelah jalan ke Jambatan Asean Miri yang memburukka­n lagi keadaan cuaca.
 ??  ?? PEMANDANGA­N sekitar Bandaraya Kuching, Sarawak yang berjerebu.
PEMANDANGA­N sekitar Bandaraya Kuching, Sarawak yang berjerebu.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia