Harian Metro

JDT miliki fasiliti terbaik: Teong Kim

- Rizar Mohd Noor sukanteam@nstp.com.my

mereka mendapat peluang beraksi di sini. Jadi, kami merancang untuk melaksanak­an projek sama tetapi khusus buat pemain Malaysia.

“Jika sebelum ini 15 pemain daripada tiga negara tetapi untuk projek akan datang, 15 pemain Malaysia akan dipilih,” katanya.

Sebelum ini, lima pemain yang terpilih ke Jepun adalah dua pemain Akademi Mokhtar Dahari (AMD), Raja Muhammad Haikarl Raja Muhammad Zahari dan Muhammad Danial Haiqal Mohd Shaipol selain Muhamad Afiq Norizan (Sekolah Sukan Negeri Melaka), Muhammad Farizzudin Adham Batcha (Sekolah Sukan Negeri Selangor) serta Anas Nadawi Shaharudin (SMK Bandar Baru Bangi).

Mereka membintang­i skuad ADP bersama lima lagi pemain Thailand dan Myanmar. Semua mereka diberi peluang berlatih dan beraksi menentang pemain dari akademi Cerezo yang menyaksika­n skuad ADP kendalian jurulatih Cerezo sendiri, Tomoyuki Kajino tewas 0-2.

Mengulas mengenai pemain skuad Bawah 18 tahun negara (B-18), Luqman Hakim Shamsudin yang bakal menjalani pemilihan bersama Cerezo bulan depan, Hamada mengesahka­n pasukan itu mahu melihat persembaha­n pemain itu secara langsung di Jepun.

“Mereka sudah melihat video perlawanan­nya ketika menentang Singapura tempoh hari namun mereka tetap mahu menguji kemahirann­ya ketika berdepan pertahanan Jepun.

“Mereka mahu melihat cara Luqman mengatasi halangan dan selepas itu mereka akan memikirkan sama ada dia sesuai beraksi untuk pasukan utama atau skuad B-23 atau pasukan lain di sini,” katanya. Johor Bahru: Pengarah Teknikal Akademi Mokhtar Dahari (AMD), Lim Teong Kim mengesyork­an pemain remaja yang berhajat meneruskan karier profesiona­l supaya menyertai

TAkademi Bolasepak Johor Darul Ta’zim (JDT).

Beliau berkata, pemain muda terutama daripada Program Pembanguna­n Bola Sepak Negara (NFDP) lebih sesuai menyambung latihan di Akademi JDT memandangk­an kelengkapa­n prasarana serba canggih dan moden yang hanya terdapat di kelab bola sepak berkenaan.

“JDT adalah tempat sesuai untuk pemain daripada NFDP meneruskan karier bola sepak mereka seandainya mahu menjadi pemain profesiona­l

onggak paling menyerlah dalam skuad Projek Impian ASEAN

(ADP) 2019, Raja

Muhammad Haikarl Raja Muhammad Zahari mengaku berjaya meraih pengalaman berguna sepanjang menyertai kem ADP kali ini.

Haikarl yang dipilih bersama empat lagi pemain bawah 15 (B-15) negara serta lima dari Thailand dan Myanmar, meraih pujian daripada barisan kejurulati­han kelab Liga Satu Jepun (J1), Cerezo Osaka apabila menguasai bahagian tengah dengan baik ketika menentang akademi Cerezo, Sabtu lalu.

Meskipun skuad ADP tewas 0-2, namun aksi tenang dan pantas pemain Akademi Mokhtar Dahari (AMD) itu nyata memikat perhatian kelab J1 itu.

“Walaupun latihan di sini (Osaka) hanya selama dua hari, tapi banyak pengalaman baharu yang berjaya diraih. Saya mahu gunakan ilmu ini untuk membantu AMD dan pasukan negara sekiranya terpilih nanti.

“Antara perkara baru yang saya dapat di sini ialah mengenai corak permainan yang pantas termasuk ketika melakukan serangan.

“Malah, saya juga amat kagum dengan semangat juang pemain Jepun dan ia akan digunakan dan tiada tempat lain yang sesuai.

“Malah di Akademi JDT, latihan yang diadakan tersusun serta menepati kehendak bola sepak moden dan antara yang terbaik di rantau Asia Tenggara,” katanya ketika ditemui di Johor Bahru, kelmarin.

Katanya, untuk membimbing pemain muda, kelengkapa­n pusat latihan yang mengikut piawaian antarabang­sa memainkan peranan penting.

“Saya lihat, JDT mempunyai mad Danial Haiqal Shaipol, Muhamad Afiq Norizan, Muhammad Farizzudin Adham Batcha dan Anas Nadawi Shaharudin terpilih untuk membintang­i skuad ADP bersama lima lagi pemain Thailand dan Myanmar.

Sebagai rekod, ADP adalah program anjuran pengeluar minuman probiotik terkemuka, Yakult Malaysia Sdn. Bhd bersama kelab bola sepak Cerezo dan Stesen Televisyen Osaka bertujuan mencungkil bakat muda khususnya dari ASEAN bagi menjalani latihan dan beraksi menentang akademi Cerezo.

Bukan itu saja, platform berkenaan turut dijadikan medan buat kelab-kelab Jepun melihat dan menilai persembaha­n 15 pemain bertuah itu untuk diikat beraksi di negara Matahari Terbit berkenaan. program pembanguna­n amat baik apabila mengadakan kerjasama dengan kelab ternama Jerman, Borussia Dortmund dan kelab Sepanyol, Valencia sebelum ini. Modul yang digunakan juga bertepatan untuk memajukan pembanguna­n bola sepak peringkat akar umbi.

“Saya percaya Akademi JDT adalah tempat paling sesuai untuk mengembang­kan karier dan mampu mencungkil lebih ramai pemain muda berkaliber,” kata Teong Kim.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia