Harian Metro

Tesco derma 610 tan lebihan makanan

-

Kuala Lumpur: Tesco Stores (Malaysia) Sdn Bhd (Tesco Malaysia) muncul sebagai peruncit pertama di negara ini yang menerbitka­n data sisa makanan dalam inisiatifn­ya untuk mengelakka­n pembaziran makanan.

Inisiatif penguranga­n sisa makanan itu dilaksanak­an di semua 60 cawanganny­a di seluruh negara.

Sehingga tahun kewangan berakhir 28 Februari lalu, pengendali pasar raya besar itu mendermaka­n 610 tan lebihan makanan elok yang masih boleh dimakan kepada golongan memerlukan.

Jumlah berkenaan bersamaan dengan 1.4 juta hidangan siap dimasak.

Ketua Pegawai Eksekutif Tesco Malaysia, Paul Ritchie berkata, pihaknya sebagai peruncit mengetahui bekalan dan permintaan yang sempurna sangat mencabar yang membawa kepada beberapa lebihan makanan tidak dapat dijual.

Katanya, sangat penting untuk telus dan mengenal pasti punca perkara itu terjadi serta mencari jalan penyelesai­an terbaik bagi mengatasin­ya.

Usaha Tesco Malaysia dalam menangani isu ini bermula sejak 2016 lagi di mana mereka bekerjasam­a dengan Food Aid Foundation (FAF) dan Kechara Soup Kitchen.

Menerusiny­a, 4.8 juta hidangan yang dimasak menggunaka­n lebihan makanan itu didermakan kepada golongan sasar.

Pada 2017 pula, Tesco Malaysia bekerjasam­a dengan MYSaveFood Network, jaringan diterajui Institut Penyelidik­an dan Kemajuan Pertanian Malaysia (Mardi) menganjurk­an program Edible Garden bersama 26 sekolah anak angkat Tesco.

Program itu bertujuan memberi kesedaran di peringkat sekolah mengenai kepentinga­n menanam sendiri kebun sayur dan buah-buahan mereka, di samping mengurangk­an pembaziran makanan dengan kitar semula sisa makanan menjadi kompos.

Inisiatif penguranga­n

sisa makanan dilaksanak­an Tesco di 60 cawangan di seluruh negara

 ??  ?? PELAJAR dididik menanam sayur dan buah-buahan sendiri.
PELAJAR dididik menanam sayur dan buah-buahan sendiri.
 ??  ?? RITCHIE
RITCHIE

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia