Harian Metro

Majoriti mahu kehidupan lebih baik

-

supaya tidak disalah guna untuk membeli barangan bukan keperluan.

“Pemberian tunai juga tidak dapat menjamin penerima berkenaan benar-benar layak dan adakah mampu kurangkan beban sara hidup,” katanya.

Katanya, apa yang diharapkan dalam Belanjawan 2020 yang dibentang hari ini kerajaan mencari sektor atau bidang baharu yang boleh dijadikan sumber pertumbuha­n baharu ekonomi terutama fokus ke arah pembanguna­n luar bandar.

“Selain itu, bagaimana pertumbuha­n Kuala Lumpur: Sebahagian besar responden yang mengambil bahagian dalam kaji selidik dalam talian bersempena Belanjawan 2020 mahukan inisiatif yang boleh mengurangk­an beban kos sara hidup selain lebih banyak peluang meningkatk­an kehidupan.

Kementeria­n Kewangan dalam kenyataan berkata, kaji selidik yang dijalankan membabitka­n lebih 7,000 responden dalam kalangan rakyat tempatan membabitka­n pelbagai latar belakang, peringkat umur dan lokasi.

“Ia sebahagian daripada usaha Kementeria­n Kewangan (MoF) membabitka­n orang awam bagi berkongsi pandangan dan input untuk Belanjawan 2020.

“Responden dalam kalangan belia mendesak kerajaan memudahcar­akan peluang pekerjaan Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET), menyediaka­n insentif untuk pelatih dan perantis bagi membina ekonomi dapat dikongsi sama rata kepada masyarakat dalam keadaan ekonomi semasa. “Kerajaan perlu melipat ganda usaha untuk mempelbaga­i peluang menimba pengalaman bekerja serta penambahba­ikan program pembanguna­n kemahiran dan (modal) insan," katanya.

Menurutnya, sejajar usaha itu, Kementeria­n Kewangan juga menjalanka­n 12 sesi konsultasi kumpulan fokus di pelbagai lokasi di seluruh negara bersama Menteri Kewangan Lim Guan Eng, yang akan membentang­kan Belanjawan 2020 pada hari ini.

Belanjawan 2020 adalah belanjawan kedua kerajaan yang diterajui oleh Pakatan Harapan.

Selain itu, majoriti responden dalam kaji selidik secara dalam talian juga meminta kerajaan meningkatk­an lagi inisatif-inisiatif untuk menyokong golongan kurang bernasib baik, memastikan pembanguna­n seimbang bagi semua negeri dan menyediaka­n peluang sama rata untuk semua tanpa mengira kaum dan kepercayaa­n agama demi mencapai Wawasan Kemakmuran Bersama (WKB) 2030. pasaran buruh kadar gaji dapat dinaikkan sekali gus membantu meningkatk­an kos sara hidup.

“Apa yang lebih penting, kerajaan perlu mewujudkan kembali kedai atau pasar raya seperti Kedai Rakyat 1Malaysia, tidak kiralah mereka mahu menamakan apa pun kedai berkenaan tetapi ia sangat membantu golongan berpendapa­tan rendah dalam mendapatka­n barangan keperluan,” katanya.

 ??  ?? RAKYAT impikan kos sara hidup lebih baik.
RAKYAT impikan kos sara hidup lebih baik.
 ??  ?? DR Mohd Yusof
DR Mohd Yusof

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia