Harian Metro

Tak mengaku noda 2 budak

Lelaki mohon bicara terhadap empat pertuduhan

- Oleh Norizuan Shamsuddin norizuan@hmetro.com.my

Lelaki dihadapkan di Mahkamah Sesyen di sini semalam atas empat pertuduhan merogol, persetubuh­an luar tabii dan amang seksual terhadap dua kanak-kanak.

Tertuduh, Muhammad Firdaus Wong Abdullah, 44, dituduh atas tiga pertuduhan terhadap seorang kanak-kanak perempuan berusia tujuh tahun.

Bagaimanap­un, tertuduh mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan pertama dan kedua manakala bagi pertuduhan ketiga tertuduh mengaku bersalah.

Bagi pertuduhan pertama, tertuduh didakwa merogol kanak-kanak perempuan terbabit di sebuah kediaman di Lorong Kenanga, Batu Buruk antara jam 8.30 malam hingga 10 malam, tahun lalu.

Tertuduh didakwa melakukan kesalahan yang boleh dihukum mengikut Seksyen 376(2) Kanun Keseksaan yang memperuntu­kkan tidak kurang 10 tahun dan tidak lebih 30 tahun serta sebatan jika sabit kesalahan.

Bagi pertuduhan kedua, tertuduh didakwa melakukan persetubuh­an yang bertentang­an dengan aturan tabii tanpa kerelaan terhadap kanak-kanak sama di sebuah kediaman di Taman Sri Intan, Jalan Sultan Omar di sini, antara jam 8.30 malam hingga 10 malam, tahun lalu.

Dengan itu tertuduh didakwa melakukan kesalahan yang boleh dihukum mengikut Seksyen 377C Kanun Keseksaan yang memperuntu­kkan penjara tidak kurang lima tahun dan tidak lebih 20 tahun serta sebatan jika sabit kesalahan.

Manakala bagi pertuduhan ketiga, tertuduh didakwa melakukan amang seksual terhadap kanak-kanak sama di sebuah kediaman di Lorong Kenanga, Batu Buruk, antara jam 8.30 malam hingga 10.30 malam, pada 6 Februari lalu.

Dengan itu tertuduh didakwa melakukan kesalahan yang boleh dihukum mengikut Seksyen 14(b) Akta Kesalahan-kesalahan Seksual terhadap kanak-kanak 2017 yang memperuntu­kkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.

Sementara itu, bagi pertuduhan berasingan, tertuduh turut didakwa melakukan persetubuh­an bertentang­an dengan tabii terhadap kanak-kanak lelaki lima tahun di sebuah kediaman di Lorong Kenanga, Batu Buruk, sekitar jam 8.30 malam hingga 10.30 malam, pada 6 Februari lalu.

Dengan itu, tertuduh didakwa melakukan kesalahan yang boleh dihukum mengikut Seksyen 377C Kanun Keseksaan.

Bagaimanap­un, bagi pertuduhan untuk mangsa kedua tertuduh turut mengaku tidak bersalah dan mohon dibicaraka­n.

Pendakwaan dikendalik­an oleh Timbalan Pendakwa Raya Wan Mohd Izzat Wan Abdullah di hadapan Hakim Nooriah Osman, manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Mahkamah menetapkan sebutan semula bagi empat kes terbabit pada 15 Oktober ini dan tertuduh tidak diberikan jaminan.

Mahkamah tetapkan sebutan semula bagi empat kes terbabit

pada 15 Oktober

 ?? FOTO: ?? MUHAMMAD Firdaus diiringi polis di Mahkamah Sesyen Kuala Terengganu.
FOTO: MUHAMMAD Firdaus diiringi polis di Mahkamah Sesyen Kuala Terengganu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia