Harian Metro

Saingan lonjak prestasi beregu lelaki

- Oleh Ferzalfie Fauzi ferzalfie@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: Bekas beregu lelaki negara, Koo Kien Keat mengakui persaingan antara Goh V Shem-Tan Wee Kiong dan Aaron Chia-Soh Wooi Yik untuk ke Sukan Olimpik Tokyo 2020 adalah satu perkembang­an positif.

Menurutnya, persaingan sihat antara kedua-dua gandingan profesiona­l dan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) itu sangat baik terutama dalam memperting­katkan prestasi masing-masing. “Jika tidak ada persaingan seperti ini kedua-duanya tidak dapat untuk memperting­katkan prestasi mereka sendiri. Bagi saya biarlah mereka berlawan sesama sendiri, ia satu perkara yang bagus,” katanya.

Bagaimanap­un, Kien Keat merasakan V Shem-Wee Kiong memiliki kelebihan terutama dari segi pengalaman seperti mana yang dipamerkan pasangan Indonesia, Mohammad Ahsan-Hendra Setiawan.

“Sekarang memang ada pemain muda, namun Ahsan-Hendrawan masih lagi boleh bersaing. Corak sekarang ialah seseorang pemain itu harus memiliki segalanya.

“Pengalaman, kepantasan dan cara permainan yang unik adalah kelebihan buat seseorang pemain,” katanya yang bakal membabitka­n diri dalam Program Juara Tangkis:

Tun Dr Siti Hasmah.

V Shem-Wee Kiong yang meraih perak Sukan Olimpik Rio 2016, sekarang menduduki tangga ke-10 dunia, manakala Aaron-Wooi Yik mengisi di kedudukan ke-14.

Ditanya mengenai jurang beregu negara dan Indonesia, Kien Keat mengakui kedudukan sekarang berbeza jika dibandingk­an ketika beliau masih aktif sebagai pemain.

“Sekarang jurang sudah jauh, dulu tidak ada beza. Kita dan Indonesia lebih kurang sama, cuma China dan Korea Selatan berada di kelas tersendiri,” katanya.

V Shem-Wee Kiong raih perak Sukan Olimpik Rio 2016

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia