Harian Metro

Elak bahan kimia masuk Sungai Klang

-

Shah Alam: Puluhan tong berisi sisa buangan kimia gliserin yang ditemui di kawasan tanah lapang bersebelah­an Sungai Klang di Kampung Kandan Dalam Puchong dialihkan kontraktor dilantik Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Selangor, semalam.

Unit Pengurusan Bencana Negeri Selangor (UPBN) dalam satu kenyataan, semalam berkata, tong berkenaan dialihkan bagi mengelakka­n bahan berkenaan memasuki aliran Sungai Klang.

Kenyataan itu berkata, UPBN Selangor membuat pemantauan darat dan udara di lokasi kejadian tumpahan bahan buangan sisa kimia dan mendapati ada tumpahan bahan kimia gliserin yang diletakkan di sebuah kawasan lapang itu.

“Susulan itu, JPS melantik kontraktor untuk mengalihka­n sebahagian tong yang terletak berhampira­n sungai.

“Kerja pengalihan tong berkenaan dijalankan dengan bantuan kren dan dibuat bagi mengelakka­n berlaku tumpahan sisa kimia itu ke dalam Sungai Klang,” katanya.

Pada masa sama, UPBN turut menampal notis tanpa tempoh di kawasan binaan haram itu.

“Kawasan berkenaan kini selamat dan terkawal,” katanya.

Berdasarka­n rakaman dibuat dron milik UPBN Selangor, berpuluh-puluh tong itu dikesan diletakkan di tebing Sungai Klang selain kelihatan sisa dipercayai daripada industri pembinaan turut ada di tebing sungai berkenaan.

Kawasan berkenaan kini selamat dan

terkawal

 ??  ?? UPBN bersama JPS memindahka­n tong yang mengandung­i sisa kimia gliserin di Kampung Kandan Dalam Puchong.
UPBN bersama JPS memindahka­n tong yang mengandung­i sisa kimia gliserin di Kampung Kandan Dalam Puchong.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia