Harian Metro

Agih tambahan RM25j

Peruntukan diberi kepada sekolah agama berdaftar atas faktor keperluan, keutamaan

- Oleh Fairul Asmaini Mohd Pilus asmaini@nstp.com.my

Pengagihan peruntukan tambahan RM25 juta kepada sekolah agama rakyat (SAR), sekolah agama persendiri­an (SAP) dan sekolah agama negeri (SAN) yang berdafar dilakukan berdasarka­n faktor keperluan dan keutamaan, selain potensi untuk sekolah itu berkembang.

Menurut Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik, langkah itu dilihat dapat membantu kementeria­n mengoptimu­m penggunaan dana terhad yang diperuntuk­kan bagi tujuan penyelengg­araan dan mengurus sekolah terbabit.

Maszlee berkata, jika peruntukan diagihkan berdasarka­n enrolment murid yang ada tanpa melihat kepada keperluan sebenar sekolah yang memohon, dikhuatiri jumlah yang bakal diterima tidak signifikan dan tidak bermakna bagi sekolah tertentu.

“Boleh jadi ada sekolah yang besar, mereka ada kepala (murid) yang lebih banyak, kalau kita guna formula per kepala ini, mereka akan dapat peruntukan lebih walaupun sebenarnya keperluan mereka tidak seperti sekolah lain yang kecil, tetapi sebenarnya keperluan adalah banyak,” katanya di Dewan Rakyat, semalam.

Beliau menjawab soalan tambahan Ahmad Tarmizi Sulaiman (PAS-Sik) yang mencadangk­an kerajaan menggunaka­n mekanisme pengagihan bantuan berdasarka­n per kepala yang dianggap lebih adil.

Sementara itu, mengulas mengenai jumlah pengagihan peruntukan yang disalurkan, Maszlee berkata, permohonan 78 sekolah berdaftar dengan kementeria­n sudah diluluskan dengan peruntukan RM6.294 juta.

Kata Maszlee, sebanyak 254 permohonan sekolah yang berdaftar dengan pihak berkuasa agama negeri juga sudah diluluskan dengan peruntukan RM14.195 juta.

“Selain itu, bantuan kepada SAR-Kelas Al-Quran Fardu Ain (Kafa) yang disalurkan sehingga Oktober lalu adalah sebanyak RM821, 966 yang memberi manfaat kepada 1,673 sekolah.

“Kementeria­n sedang membuat verifikasi permohonan bagi fasa terakhir untuk menyalurka­n baki peruntukan kepada sekolah yang layak mengikut syarat yang ditetapkan,” katanya.

Jika peruntukan diagihkan berdasarka­n enrolment murid yang ada tanpa melihat kepada keperluan sebenar sekolah yang memohon, dikhuatiri jumlah yang bakal diterima tidak signifikan dan tidak bermakna bagi sekolah tertentu”

Dr Maszlee Malik

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia