Harian Metro

La Liga, MFL bangun pengajian sukan

Zolkples anggap perbanding­an sasaran emas di Korat, Manila tidak wajar

- Oleh Meor Riduwan Meor Ahmad mriduwan@ hmetro.com.my

Kuala Lumpur: Pengarah La Liga Business School, Jose Moya memuji kesungguha­n Liga Bolasepak Malaysia (MFL) yang sentiasa berusaha meningkatk­an tahap profesiona­lisme bola sepak tempatan meskipun berdepan tugas mencabar.

Beliau berkata, pihaknya bersedia membantu MFL berkongsi kejayaan La Liga menerusi Program Pemasaran Sukan bagi sama-sama membangunk­an bola sepak di negara ini.

Justeru, satu kerjasama antara MFL dan Jabatan Pendidikan La Liga daripada La Liga Business School dimeterai pada 19 November lalu dengan misi utama bagi membangunk­an pengajian

Bekas Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Seri Zolkples Embong tampil mempertika­ikan sasaran 70 pingat emas di Sukan Sea 2019 di Filipina yang dianggapny­a tidak wajar.

Bagi beliau, kenyataan Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman bahawa catatan itu mampu mengatasi pencapaian terbaik kontinjen negara di temasya luar Malaysia sebagai mengarut.

Zolkples menganggap Syed

Saddiq tidak sepatutnya berkaitan sukan membabitka­n golongan profesiona­l daripada MFL, Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) dan kelab-kelab Liga Malaysia.

Menurut Moya, meskipun budaya sukan yang dimiliki dalam arena bola sepak tempatan berbeza dengan La Liga, ia tidak menjadi satu halangan untuk Liga Malaysia bergerak seiring dengan tahap profesiona­lisme yang dimiliki La Liga termasukla­h aspek teori dan asas pengetahua­n praktikal.

Program Pemasaran Sukan dijangka berlangsun­g pada 27-30 Mac 2020 dilihat akan menjadi satu permulaan membanding­kan pencapaian di temasya Korat, Thailand, 2007 dengan sasaran emas di Manila.

Menurutnya, sasaran pingat tidak boleh dibuat perbanding­an sewenang-wenangnya apatah lagi Malaysia menghantar atlet lebih ramai ke Manila iaitu 773 orang berbanding 428 di Korat.

“Sasaran pingat tidak boleh buat perbanding­an begitu. baharu untuk meningkatk­an kualiti bola sepak negara bagi melatih bakat dalam sektor industri sukan

Terbaik di luar Kuala Lumpur (Sukan Sea) tak ada maknanya. Sepatutnya perbaiki peratusan pencapaian pingat di Korat. Di Korat hanya 475 acara dipertandi­ngkan, tapi di Manila ada 531 acara dan 68 pingat emas (jika dimenangi) adalah bersamaan 14.31 peratus dari jumlah keseluruha­n pingat.

“Jika menang 70 pingat emas daripada 531 acara, tidak sampai 14 peratus atau 13.18 peratus saja. Konnegara tinjen mesti melebih nang 76 emas untuk pencapaian terbaik Sukan Sea di luar Kuala Lumpur. Jika tidak 70 pingat emas itu bagi saya tiada apa hendak dibanggaka­n,” katanya kedihubung­i tika Arena Mesemalam. tro,

Kelmarin, Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mengumumka­n kontinjen nemenyasar­kan gara 70 pingat emas, 51 perak dan 105 gangsa di Manila.

Jika berjaya dicapai, beliau berkata, ia akan mengatasi pencapaian terbaik Malaysia di luar Kuala Lumpur iaitu di Sukan Sea Korat, 2007 dengan 68 pingat emas.

Sementara itu, Zolkples turut mempersoal­kan kepengumum­an lewatan sapingat saran kontinjen nedan gara hanya dibuat ku10 rang hari daripada kejohanan sebenar. “Kenapa lambat sangat (umum dengan lebih mendalam.

“Memang pada permulaan kita akan berdepan cabaran untuk memantapka­n lagi ilmu pengetahua­n dalam industri sukan bola sepak seperti mana yang La Liga sendiri pernah alami pada awalnya. Kami di La Liga berdepan banyak masalah daripada pelbagai aspek sebelum ini, tetapi saban tahun tahap profesiona­lisme di La Liga bertambah baik sehingga menjadi antara salah satu liga terbaik dunia.

“Begitu juga dengan Liga Malaysia, kami berbesar hati untuk bekerjasam­a dan berkongsi seberapa banyak ilmu sasaran pingat)? Takut atau tidak yakin kemampuan kontinjen kita? Sedangkan saya dulu... umum sasaran sebulan sebelum Sukan Sea Myanmar 2013, dihentam dalam akhbar oleh Datuk Wira Mazlan (bekas Ketua Pengarah MSN). Kenapa beliau diam sekarang? Sedangkan beliau duduk sebagai Ahli Lembaga Pengurus MSN, patutnya beri nasihat,” katanya.

Dalam perkembang­an sama, beliau menggesa Persekutua­n Sukan Asia Tenggara menetapkan acara wajib Sukan Sea bagi mengelak manipulasi tuan rumah dengan menawarkan acara memihak mereka bagi membolot pingat.

“Tiada semangat Asean dan Persekutua­n Sukan Asia Tenggara tidak boleh kawal apabila tuan rumah menawarkan pelbagai acara baharu dan pelik. Saya pernah nyatakan dulu, acara Sukan Sea macam sarkas apabila banyak acara misalnya dalam sukan terjun dan basikal trek pada Sukan Sea Kuala Lumpur 2017.

“Ini tidak bagus, bagi saya, acara mesti konsisten dengan Sukan Asia, Sukan Komanwel dan Sukan Olimpik. Kita bentuk atlet untuk apa jika acara itu tidak dipertandi­ngkan di Sukan Sea. Sukan baharu seperti tarian Arnis, hoki dalam air, sambo dan kurash ini bagi saya mengarut,” katanya. pengetahua­n yang ada dalam industri ini untuk sama-sama meningkatk­an kualiti liga di Malaysia,” katanya.

Moya turut menambah, penekanan bukan saja akan tertumpu kepada aspek pemasaran malah daripada pelbagai program, kaedah dan kursus lain di mana ia pasti akan mengambil sedikit masa untuk semua pihak menerapkan ilmu pengetahua­n yang akan dikongsi nanti.

“Langkah pertama sudah pastilah kursus pemasaran sukan di mana kita akan fokus kepada aspek profesiona­lisme bola sepak tempatan ketika ini dan melihat kembali apa yang La Liga mampu bantu dalam meningkatk­an tahap profesiona­lisme mereka.

“Kami bukan saja akan berkongsi, tetapi turut menunjukka­n bagaimana cara kami melakukann­ya supaya perkongsia­n itu akan menjadi lebih jelas dan kita tidak boleh menjangkak­an ia akan berhasil dalam satu tempoh masa singkat,” katanya.

Perjanjian kerjasama itu menyaksika­n Malaysia mengikut jejak langkah Mexico, Mesir dan Colombia yang sudah bekerjasam­a dengan La Liga sekali gus membuktika­n komitmen bagi menyediaka­n latihan dan pendidikan sebagai asas profesiona­lisme.

Kami berbesar hati untuk bekerjasam­a dan berkongsi seberapa banyak ilmu pengetahua­n yang ada dalam industri ini untuk meningkatk­an kualiti liga di Malaysia”

Jose Moya

 ??  ?? ZOLKPLES
ZOLKPLES
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia