Harian Metro

Tiga nelayan positif syabu ditahan

- Oleh Norasikin Daineh norasikin_daineh@nstp.com.my

Kudat: Tiga nelayan ditahan ketika berada di laut selepas ujian mendapati mereka positif syabu, jam 5 petang Rabu lalu.

Penahanan dibuat dalam operasi bersepadu antara Agensi Penguatkua­saan Maritim Malaysia (APMM) dan Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) di daerah ini.

Ketiga-tiga lelaki berusia 20 hingga 38 tahun itu ditahan bot ronda maritim yang menjalanka­n operasi pemantauan di perairan berkenaan.

Pengarah APMM Zon Maritim Kudat Komander Boon Chin Chau berkata, ketiga-tiga suspek ditahan berasingan

“Tidak puas mahu naik lagi,” kata penghidap barah darah, Athirah Mohamad, 11, yang berpeluang menaiki helikopter bersama dua lagi kanak-kanak lain.

Ketiga-tiganya merasai pengalaman menaiki helikopter menerusi program tunaikan hasrat pesakit yang dilaksanak­an Universiti Malaysia Sabah (UMS) dengan kerjasama Sabah Air dan program Care Of Terminally Ill (Coti) semalam.

Menurut Athirah, walaupun hanya terbang seketika di ruang udara sekitar Kota Kinabalu, ia pengalaman yang tidak mungkin dilupakan.

“Ini kali pertama saya terbang kerana saya tidak pernah menaiki kapal terbang, apatah lagi helikopter.

“Saya suka berada di tempat tinggi dan ketika berada di dalam helikopter, saya tidak takut atau gayat malah seronok,” katanya selepas mengelilin­gi ruang udara Kota Kinabalu di Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan UMS.

Athirah yang berasal dari Keningau menghidap barah darah Mac tahun lalu dan menjalani kimoterapi serta rawatan susulan di Hospital Wanita dan Kanak-Kanak Sabah (HWKKS) Likas.

Menurut ibunya, Ani Acho, 45, kesihatan Athirah merosot sejak tahun laluapabil­a berat badan menurun daripada 50 kilogram kepada 42 kilogram.

“Saya dapati kulitnya semakin gelap, kaki juga bengkak. Saya dan suami membawanya ke hospital sebelum dia disahkan menghidap barah darah,” katanya.

Penghidap barah usus, Mohd Azlan Abdullah, 6, berkata, walaupun beberapa kali menaiki kapal terbang, pengalaman menaiki helikopter amat berbeza.

“Naik helikopter lebih seronok kerana boleh nampak rumah dan apa saja yang berada di bawah,” katanya yang berasal dari Pulau Gaya.

Mohd Saifullah Jidin, 9, yang mengalami masalah jantung tidak normal sejak berusia enam bulan turut diberi peluang mengelilin­gi ruang udara Kota Kinabalu.

Mereka dibawa menaiki helikopter yang berlepas dari terminal Lapangan Terbang Antarabang­sa Kota Kinabalu (KKIA) dan berlegar di ruang udara Kota Kinabalu selama 20 minit sebelum mendarat di pekarangan Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan UMS.

Program turut dihadiri di dua bot yang menggunaka­n pendaftara­n tempatan di kedudukan 0.2 batu nautika dari Marina Kudat.

“Ujian air kencing mendapati ketiga-tiganya positif syabu.

“Pada masa sama, dua daripada mereka gagal mengemukak­an dokumen pengenalan diri sah,” kata dalam kenyataan, semalam.

Menurut beliau, suspek bersama bot dan peralatan menangkap ikan dibawa ke Jeti Maritim Kudat untuk tindakan lanjut.

Kes disiasat mengikut Akta Imigresen 1959/63 dan Akta Dadah Berbahaya 1952.

Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni UMS Prof Madya Dr Raman Noordin, Pengurus Operasi Penerbanga­n Sabah Air Kapten Azahari Ahmad, Timbalan Dekan (Hal Ehwal Pelajar dan Jaringan Masyarakat) Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan UMS Dr Yeap Boon Tat dan Pengerusi Syukbah Wanita Masjid Bandaraya Kota Kinabalu Datuk Suzain Suhaimi.

 ??  ?? DR Raman (tengah) menyambut ketibaan tiga pesakit kanak-kanak yang diberi peluang menaiki helikopter, semalam.
DR Raman (tengah) menyambut ketibaan tiga pesakit kanak-kanak yang diberi peluang menaiki helikopter, semalam.
 ??  ?? SUSPEK yang disyaki terbabit dalam aktiviti penyalahgu­naan dadah.
SUSPEK yang disyaki terbabit dalam aktiviti penyalahgu­naan dadah.
 ??  ?? MOHD Azlan
MOHD Azlan
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia