Harian Metro

JPNS ambil tindakan sewajarnya

-

Ia berlaku pada 19 September 2018 membabitka­n

20 murid tahun lima di sebuah Sekolah

Jenis Kebangsaan

Cina (SJKC)”

Dr Mohamad Rafie Ab Malek

Seremban: Jabatan Pendidikan Negeri Sembilan (JPNS) sudah melakukan siasatan berhubung penularan satu video yang menunjukka­n sekumpulan murid menyanyika­n lagu Negaraku dalam bahasa Mandarin di dalam kelas di sebuah sekolah rendah di daerah ini.

Pengerusi Jawatankua­sa Bertindak Pelaburan, Perindustr­ian, Keusahawan, Pendidikan dan Modal Insan negeri Dr Mohamad Rafie Ab Malek berkata, tindakan juga sudah diambil berhubung situasi itu.

“Video berdurasi satu minit 23 saat yang tular di media sosial menunjukka­n murid di sebuah sekolah menyanyika­n lagu Negaraku

dalam bahasa Mandarin adalah video lama.

“Ia berlaku pada 19 September 2018 membabitka­n 20 murid tahun lima di sebuah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC).

“Siasatan yang

dibuat mendapati guru berkenaan menterjema­hkan lagu Negaraku dalam bahasa ibunda muridnya dengan bertujuan memberi kefahaman lagu kebangsaan berkenaan kepada murid.

“JPNS sudah mengambil tindakan yang sewajarnya untuk memastikan kesilapan seperti ini tidak berulang,” katanya.

Beliau berkata, lagu kebangsaan bagaimanap­un mesti dinyanyika­n dalam bahasa kebangsaan dan kaedah menyanyika­n lagu Negaraku dalam apa-apa bahasa selain daripada bahasa Melayu adalah tidak wajar.

Katanya, mengambil iktibar daripada kejadian ini, pengajaran bahasa Melayu untuk semua sekolah di Malaysia sama ada sekolah kebangsaan, SJKC atau sekolah jenis kebangsaan Tamil perlu diperkukuh­kan untuk memastikan setiap murid mahir dalam bahasa Melayu selaku bahasa kebangsaan.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia