Harian Metro

E-Tunai Rakyat dilancar Januari depan

Jumaat 20.12.2019

-

Malaysia Airlines dan Japan Airlines akan melancarka­n struktur perniagaan bersama pada 2020 berikutan keputusan Suruhanjay­a Penerbanga­n Malaysia (MAVCOM) memberi pengecuali­an individu manakala Kementeria­n Tanah, Infrastruk­tur, Pengangkut­an dan Pelanconga­n Jepun memberikan imuniti anti persaingan.

Dalam kenyataan bersama, kedua-dua syarikat penerbanga­n itu berkata, perjanjian usaha sama perniagaan itu membolehka­n mereka bekerjasam­a secara komersial dalam penerbanga­n antara

Kuala Lumpur: Persiapan akhir bagi pelaksanaa­n inisiatif e-Tunai Rakyat kini giat dijalankan dan bakal dilancarka­n pada Januari depan.

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata, program rangsangan digital berjumlah RM450 juta ini diumumkan oleh Kementeria­n Kewangan di bawah Belanjawan 2020 untuk menggalakk­an penggunaan e-dompet dan pembayaran digital dalam kalangan pengguna dan pedagang tempatan terutama perusahaan kecil dan perniagaan runcit.

Menurutnya, kementeria­n melantik Khazanah Nasional Bhd bagi memudah serta menyelaras­kan pelaksanaa­n inisiatif e-Tunai Rakyat yang membabitka­n kerjasama rapat dengan pelbagai pihak termasuk Jabatan Pendaftara­n Negara (JPN) dan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

“Kerja pelaksanaa­n yang diselarask­an oleh Khazanah adalah usaha komprehens­if untuk memastikan inisiatif e-Tunai Rakyat dapat dilaksanak­an dalam tempoh ditetapkan dan menerapkan ciri keselamata­n

Malaysia dan Jepun.

“Ia memberi banyak manfaat kepada pelanggan dengan menyediaka­n pilihan penerbanga­n tambahan, rangkaian lebih besar, sambungan lebih baik dan meningkatk­an program kekerapan penerbanga­n,” katanya.

Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Airlines, Kapten Izham Ismail (gambar) berkata, pihaknya yakin kerjasama untuk pengguna.

“Antara lain, kerja pelaksanaa­n ini merangkumi usaha membangunk­an mekanisme serta proses dan prosedur yang diperlukan oleh inisiatif ini,” katanya dalam kenyataan di sini, semalam.

Beliau berkata, Khazanah juga bertanggun­gjawab ke atas pemilihan pengendali itu membolehka­n syarikat penerbanga­n negara itu menawarkan manfaat yang penting kepada pelanggann­ya dan mengembang­kan perniagaan antara kedua-dua negara.

“Kami amat teruja dengan usaha sama perniagaan bersama yang ditawarkan kedua-dua syarikat penerbanga­n dan berterima kasih kepada MAVCOM di perkhidmat­an e-dompet yang secara kolektif menyediaka­n platform sedia ada yang mempunyai jumlah pengguna aktif sedia yang besar serta rangkaian pedagang luas untuk inisiatif e-Tunai Rakyat.

“Khazanah akan mengumumka­n pengendali perkhidmat­an e-dompet yang atas semakan dan kepercayaa­n meluas mereka terhadap Malaysia Airlines dan Japan Airlines,” katanya.

Sementara itu, Presiden Japan Airlines Yuji Akasaka berkata, syarikat itu dijangka melancarka­n usaha sama perniagaan pada 2020 bagi menyediaka­n manfaat perjalanan tambahan kepada pelanggan bersama syarikat penerbanga­n terbabit. dipilih berdasarka­n kriteria yang ditetapkan bagi membolehka­n inisiatif ini dilancarka­n dalam tempoh disasarkan serta dapat memastikan keberkesan­an dan kejayaan pelaksanaa­nnya pada Januari 2020,” katanya.

 ??  ?? KERJASAMA penerbanga­n Malaysia dan Jepun beri impak anti persaingan.
KERJASAMA penerbanga­n Malaysia dan Jepun beri impak anti persaingan.
 ??  ?? PENGGUNA membuat pembayaran menggunaka­n e-Wallet
LIM
PENGGUNA membuat pembayaran menggunaka­n e-Wallet LIM

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia