Harian Metro

Agak-agak ada duit

- Oleh Murni Wan Omar murni@hmetro.com.my

Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memberitah­u Mahkamah Tinggi di sini, beliau dapat ‘merasakan’ ada wang di dalam akaun peribadi miliknya walaupun tidak melihat baki di AmBank.

Najib, 66, berkata demikian ketika menjawab soalan Timbalan Pendakwa Raya, Datuk V Sithambara­m sama ada beliau memeriksa baki dalam akaun banknya setiap kali menandatan­gani cek.

Menurutnya, jika ada keperluan dia akan memeriksa dengan pegawai Ketua Setiausaha Sulitnya, Allahyarha­m Datuk Seri Azlin Alias.

Bagaimanap­un, Najib mendakwa jumlah cek yang ditandatan­gani tidak besar sehingga memerlukan­nya memeriksa berulang kali baki akaun.

Najib memberi keterangan membela diri atas tujuh pertuduhan merangkumi kesalahan pecah amanah, salah guna kedudukan dan pengubahan wang haram membabitka­n RM42 juta dana SRC Internatio­nal Sdn Bhd.

Sithambara­m: Kamu mendakwa wang di dalam akaun derma dari Arab Saudi. Kamu tidak mempunyai pengetahua­n jika ada dana lain masuk ke dalam akaun kamu?

Najib: Tidak, sehingga ia menjadi isu.

Sithambara­m: Kamu menulis cek berjumlah jutaan Ringgit Malaysia untuk kegunaan politik?

Najib: Ya Sithambara­m: Boleh beritahu mahkamah, adakah cek kamu menunjukka­n baki akaun atau ada nota kredit akaun?

Najib: Tidak

Sithambara­m: Kamu berkata, Ketua Pegawai Eksekutif SRC Internatio­nal Sdn Bhd, Nik Faisal Ariff Kamil yang diberi mandat untuk menjaga akaun kamu. Jadi, kamu akan memeriksa dengan beliau apabila menulis cek?

Najib: Tidak, saya akan bertanya kepada Azlin.

Sithambara­m: Jadinya kamu akan bertanya kepada Azlin dan beliau akan membuat pengesahan?

Najib: Ya, beliau akan memeriksan­ya dengan Nik Faisal.

Sithambara­m: Jika berada di Pejabat Perdana Menteri (PMO) kamu akan memeriksa dengan Azlin, jika kamu berada di rumah kamu periksa dengan siapa?

Najib: Saya tidak bertanya kepada sesiapa.

Sithambara­m: Tetapi, kamu ada menulis cek berjumlah RM2.5 juta ketika berada di rumah? (Cek itu untuk Perunding Politik, Datuk Habibul Rahman Kadir Shah)

Najib: Saya dapat merasakan ada wang di dalam akaun.

Sithambara­m: Mana ada orang tulis cek tanpa mempunyai sebarang pengetahua­n berhubung baki akaun. Kamu pula Menteri Kewangan.

Sementara itu, Sithambara­m secara sinis menyifatka­n Najib sebagai seorang yang berjimat cermat sehingga kehilangan coklat ketika serbuan dibuat terhadap rumahnya ketika siasatan disedari beliau.

Sithambara­m: Kamu seorang yang berhati-hati dengan duit atau dana kerajaan.

Najib: Saya tidak memberi perhatian sangat terhadap perkara itu.

Sithambara­m: Saya tidak bermaksud untuk tidak hormat, tetapi saya keliru. Saya masih ingat ia disiarkan di dalam akhbar apabila polis melakukan serbuah ke rumah kamu, kamu ada mengatakan ada coklat hilang?

Najib: Ya, anak perempuan saya mengadu.

Sithambara­m: Jadi kamu ada buat kenyataan. Coklat itu bukan milik kamu?

Najib: Tidak bukan saya

punya.

Sithambara­m: Saya berasa sukar di sini apabila Perdana Menteri dan Menteri Kewangan tidak mempunyai pengetahua­n berhubung kewangan akaun sendiri?

Najib: Kamu boleh tanya perkara ini kepada setiausaha peribadi saya yang menguruska­n akaun peribadi saya.

Prosiding di hadapan Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali bersambung pada 6 Januari 2020.

Saya tidak memberi perhatian sangat terhadap perkara itu”

Najib Razak

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia