Harian Metro

Sumpah laknat tak selesai kes

-

Alor Setar: Tindakan Datuk Seri Najib Razak melakukan sumpah laknat tidak akan menyelesai­kan kes kematian Altantuya Shaariibu, sebaliknya ia perlu diselesaik­an dengan membuka semula kertas siasatan.

Naib Presiden Parti Amanah Negara (Amanah) Datuk Mahfuz Omar berkata, perkara itu mampu memberikan keadilan kepada semua pihak.

Katanya, pendirian beliau terhadap kes membabitka­n kematian wanita warga Mongolia itu juga tidak berubah sewaktu menjadi Ketua Penerangan Pas pada 2015 walaupun kini berada dalam parti berbeza.

“Begitu juga dengan Akuan Bersumpah (SD) Azilah, tak semestinya hanya dengan membuat SD kes ini selesai, saya tidak menyokong mana-mana pihak.

“Lepas ini sesiapa yang mencuri, semua boleh nafi dengan sumpah, justeru, tak perlu wujud balai polis dan mahkamah.

“Jadi jalan terbaik saya harap polis buka kertas siasatan kes terbabit,” katanya.

Mahfuz berkata demikian bagi mengulas tindakan Najib mengangkat sumpah laknat di Masjid Kampung Baru, Kuala Lumpur, kelmarin bagi menafikan dakwaan yang dibuat Azilah Hadri berhubung pembabitan­nya dalam kes pembunuhan wanita warga Mongolia itu.

Dalam perkembang­an lain, Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) digesa bersikap lebih rasional dengan tidak membangkit­kan isu yang menyentuh sensitivit­i kaum lain di Malaysia.

Mahfuz berkata, provokasi berterusan daripada kumpulan berkenaan bukan saja boleh memecahkan tembok keharmonia­n kaum di Malaysia malah memberi ruang kepada pihak tidak bertanggun­gjawab untuk mengambil kesempatan.

“Kami berharap Dong Zong supaya rasional dan menilai bagaimana sikap kerajaan,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia